Udluftning af diesel (02-08-2005 21:21:22)
Lars Helmersen #6748, reg. nsj
HEj Forum
Har en 1987 2,5 TD 110" bus som jeg lige har skiftet bagvange på.
I den forbindelse måtte tanke af.
Her var begge rør ud møre.
Det i top kunne skrues af sammen med top pladen og de 5 skreu.
Fremstillede selv et nyt i kobber og satte i (mente at det var suge siden.(men det er det ikke.
Det i siden kunne ikke skiftes så det blev afkortet lidt og der blev lavet et par "ekstra" samlinger.
Efter endt arbejde starede jeg maskinen og trillede den ud af det lånte værksted medens der blev ryddet op.
10 min. i tomgang og jeg ville slukke i det samme tager den omdrejninger (?) slukkede og blev færdig indendfor.
Startede igen (høj tomgang) kørte hjemad. ca. 1 km senere mister jeg trækkraft og går i stå.
Nu har jeg pumpet og pumpet uden held. (har udluftet før i forbindelse med filterskift uden problemer. )
Har afmonteret slangen før pumpen og kan puste i tanken (dvs. hul igenne) og kan suge diesel helt frem (smager af HT)
Men kan ikke få det frem efter pumpen og op til filter.
Der er en lille læk omme ved forbindelsen i "suge" røret ved tanken.
Er det nok til at jeg kan suge men at pumpen ikke kan? (kan den suge luft ind og "køre sig selv tør"?
Hvor stor er sandsynligheden for at spæde pumpe/håndpumpen er stået af(er det den samme funktion(membran) som pumper når motoren kører?
p.s. 350000km på uret (ved dog ikke om forrige ejere har skiftet pumpe (har selv lige været i Barcelona retur uden de store problemer)
På forhånd tak
Lars Helmersen