sv: sv: sv: sv: sv: torpedo rep. (04-10-2005 22:20:10)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl
Hejsa Jens Jacob!
Med "Argon" mente jeg nu også blandgas. Der hvor jeg får flaskerne fyldt op benævnes det aldrig andet en argon; selvom der vist kun er omkring 8% blandet i CO2.
Mht. MIG/MAG så er det meget sjældent at den korrekte betegnelse bruges fra forhandlere som fx. Harald Nyborg og Biltema. For dem går det fint at reklamere for en MIG-svejser med tilhørende CO2-flaske... Også selvom det jo egentligt er en gang selvimodsigelse.
Og til information for den oprindelige spørger, Lotte, som muligvis undrer sig over termerne: MIG er betegnelsen for en inaktiv stabiliserende gasart (Metal Inert Gas), medens MAG (Metal Active Gas) stabiliserer gennem en kemisk reaktion. Hovedformålet med gassen er at fortrænge ilten fra det smeltede metal.
Og Jens Jacob har faktisk fuldstændig ret; svejsning med CO2 er egentligt MAG-svejsning. Så vidt jeg ved (hører gerne nærmere hvis der er andre muligheder) benyttes kun Argon eller Helium til MIG-svejsning. (Helium og Argon er begge 8. hovedgruppe - de inaktive gasarter)