sv: Disco II spørgsmål (19-02-2006 22:00:56)
Stefan Bruhn Hansen #5521, reg. øsj
Hej navnebroder Stefan!
Du må formentlig afvente svar på samtlige af dine spørgsmål af andre erfarne eksperter. Imidlertid kan jeg dog besvare dit sidste spørgsmål.
Som udgangspunkt kan du ikke stole helt på vurderingerne fra diverse brugtbilsdatabaser, herunder bilpriser.dk. Dette forhold gør sig gældende fordi der netop med Land Rover (såvel som det er tilfældet med andre "eksotiske" køretøjer) ikke er et overordentligt stort datagrundlag for prisfastsættelsen. Samtidig hører køretøjet som sådan vel nærmest ind under kategorien "liebhaveri", hvorfor den rigtige pris gives af den rigtige køber på det rigtige tidspunkt.
Skal du sælge i ren handel bør du derfor formentlig tilstræbe at sælge privat. Skal du købe i ren handel bør du spille sælgerne ud mod hinanden f.eks. med reference i udstyrsniveau eller prisniveauforskelle (jf. dit spørgsmål vedrørende betegnelser).
Jeg opnåede selv rimelig pris på min tidligere Disco V8 ved at sælge privat til glad og tilfreds køber. Bytteprisen hos flere forhandlere, hvor jeg ville købe ny "almindelig" bil var nærmest latterlig (set med mine liebhaverøjne).
Med venlig hilsen
Stefan Bruhn (tidligere Disco V8. Nu 90'' 300 Tdi og længere mellem tankstationsbesøgene!)