motor havari - hjælp ønskes i påsken (12-04-2006 08:31:18)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj
Motoren i min 90" 2,5 D N/A er brudt sammen.
Først var den usædvanligt svær at starte, den plejer ellers at springe let igang. Så tog jeg en lille køretur på ca 10 km hvor den bare blev svagere og svagere og osede mere og mere sort. Den sidste halvdel af turen rystede den fra side til side så gummi ophængene bliver synligt pressede ca. halvt sammen for hver rystelse, der forplanter sig til hele bilen. Til sidst på den tur lød motoren lidt ala folkevogns boble og når jeg lindede på olie påfyldningen eller olie pinden væltede dampen op.
Varme måler instrumentet kom aldrig over midtvejs, hvilket er dens normal stilling ved driftsvarm motor.
Den har kørt fint og har fået 15-40 og nye filtre for hver ca. 7500 det års tid jeg har haft den. Den bruger ca. en liter olie for hver 1000 km. Kølevand har jeg vel efterfyldt 2-4 liter af over 1 år og ca 20000 km.
Torsdag og fredag her i påsken vil jeg tage toppen af og kigge på sagerne.
Hvis der er en med erfaring med reparation af disse motorer som gider kigge forbi og hjælpe med at kigge på den åbne motor og diagnosticere hvad der nærmere er galt, så ville det være herligt. Det foregår på en parkeringsplads i Lyngby