sv: sv: sv: sv: Safaribil 6cyl: Kobling og karburator (04-05-2006 20:38:11)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj
Små slag, små slag - jeg mener naturligvis at selv en ny kobling kan sætte sig over en vinter, og er måske endda mere tilbøjelig til at gøre det.
Jeg ville også have haft brug for at skifte rigtig mange koblinger i mit liv, hvis jeg hver gang, en kobling havde sat sig, straks for på og rev gearkassen ned og montere ny kobling.
I mange år havde jeg vinteropbevaring af specialbiler og en ikke ubetydelig del af disse satte sig i koblingen, når de skulle ud om foråret, selv om de stod i frostfri og affugtet garage. (Der er også flere penge i at skifte kobling for manden, end blot at løse problemet ved en rum tid i tomgang!)
Når vi nu skal til at slå os på brystet med erfaring kan jeg oplyse at jeg har arbejdet med specialbiler i 35 år, både hobbymæssigt og erhvervsmæssigt, og jo jeg har skiftet et utal af koblinger, men ikke pga fastgroning.
Fiffet med tomgangen har jeg for 30 år siden fået af en gammel prof. mekaniker, så jeg kan oplyse at det er et råd, der er mindst 60-70 år gammelt, og kendes måske ikke af unge mekanikere.