sv: sv: Batteri størrelse til en serie 2a 6cyl (14-05-2006 19:10:53)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn
Hej Knud
Tændrør er nok det næste der skal skiftes ud. Men da der først var gnist på så skulle den bare startes.
Så næste skridt her er ye tændrør og en rensning af karburator herunder udbedring af chokerfunktionen, hvor kablet bl.a. er knækket oppe i instrumentpanelet og de lille sommer/vinter fidus heller ikke er ok.
Nu har jeg fået lidt læsestof omkring Stromberg karburatoren. (Tak til Henrik). Jeg skal dog have fundet en her på fyn der kan komme forbi og lære mig lidt praktisk inden den bliver skildt ad og renset.
Uden tændrør i, drejede den fint rundt på håndsvinget absolut uden skrabelyde eller modstand der kommer og går.
Altså ikke umiddelbart nogle bukkede ventiler.
Og nej der er absolut ikke samme kompression på alle cylindrene. Jeg har nemlig haft fat i håndsvinget som det allerførste INDEN den overhovet blev forsøgt startet.
5 min drejning hver dag i 3 dage uden tændrør. Bare for at få olie rundt i motoren. Herunder olie ned i stemplerne også.
En af cylinderne har mærkbart hårdere kompression, så jeg skal have mærket efter med hensyn til kølervand!!!!
Den har jeg nemlig ikke lige været opmærksom på.
Er der ikke noget med at man kan kigge efter bobler i kølervandet når motoren kører?
Tror mest den blev opgivet pga af defekt tænding, pga fuldstændig tilsodede tændrør og et strømfordelerhus der også bar præg af at være opgivet midt i det hele. De have introduceret en kortslutning ved at montere en spidstandet fjerderskive oven i en isolerende gummiskive nede ved knikser armen.
Håndsvinget duer ikke lige nu, jeg skulle jo lige prøve at slå den igang med håndsvinget, men det var motoren der slog tilbage istedet og så knækkede sikkerhedsstiften .....
Og jo jeg havde tomlen på den rigtige side af håndtaget. Det fik jeg lært som dreng når den store 9hk gudenå plæneklipper derhjemme skulle startes, der var håndsvingsstart på den karl.
Så det med at stille tændingen lidt ned skal jeg også have prøvet af, for jeg tror den står lidt for højt.
Men igen, der sidder en stilleskrue som har forbindelse ind til vacuumdåsen, og den er rustet fast...
hilsen Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn
Med så dejlig mange ting der skal pilles i.