Land Rover Forum

Svar på indlægget:

Diff eller? (30-05-2006 09:03:23)
Kim Brännfält #7427, reg. nvsj
Godmorgen alle.

Min lille lady (serie III 1983) laver, udover alle de lyde som hun iøvrigt kommer med, en lyd, som jeg har isoleret til at komme fra bageste diff eller den klokke der sidder i den anden ende af kardanen umiddelbart før gearkassen (håndbremsehus?). Når bilen kører og der kobles til (alle gear) kommer der et lille, meget svagt "klonk" fra hvad jeg i førehuset kan lytte mig frem til må være bagtøjet eller området omkring dette. "klonket" er meget svagt, uden nogen metalisk klang, intet smæld og ej heller nogen fræse eller hyle/pibelyd. Kun dette dette lille bløde "klonk", som om noget går i perfekt indgreb. Bilen har været ude at køre både grusgrav og Greenlaning og bare nydt det og der har ikke vist sig nogen svaghed endsige brud eller udsivning af olie. Med motor i stå har jeg været under vognen og her kan jeg konstatere, at den bageste kardan lader sig dreje cirka 1/8, altså et "friløb" på cirka 1/8. Og dette skyldes et slup i enten den bageste diff eller i den "klokke" i modsat ende, som jeg gætter på indeholder håndbremsen (?) Der er ingen slup i kardanens led, ingen. Men friløbet undrer mig, så meget mere fordi bilen synes at være ligeglad. Kan nogen af jer fortælle mig, hvad jeg har med at gøre og hvis: Er det optakten til noget ondartet og hvad skal der gøres for at rette op på problemet? Det skal nævnes, at jeg har skiftet olien i diffen ud 2 gange. Første gang for ca 2000km siden og anden gang for 4 dage siden og den udkommende olie for 4 dage sien så ud som ny og var uden stumper eller for den sags skyld "metalfilm". Kan nogen hjælpe med dette mysterium eller hører det blot til kontoen "slid med deraffølgende nyfortolkning af udtrykket "lovligt slup""?

Mvh Kim
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "styrekugle"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.