sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dæk til Freelander (05-12-2006 16:51:40)
Mikkel P. Gregersen #5583
Hm, 15 tommer kontra 16 tommer. Hvis jeg skalvære ærlig, så tror jeg ikke det betyder det helt store.
Men alt andet lige, så er der mindre gummi på en 16"fælg med 65 profil end en 15" med f.eks. 75 profil. (Mener jeg, uden at regne på det, ret mig bare hvis jeg tager fejl) og jo mindre gummi, jo mindre "krængning" pga. hjulet. Men jeg tror forskellen er utroligt lille, medmindre du kører som Sebastian Loeb i din Freelander.
I terrænet er der jo nok en bonus med en 15" opsætning i stedet for, for du kan få bredere trædeflade ved at lukke luft ud af dækket, og et 75 profil må nemmere blive bredt end et 65 profil.
Og så er der også mere affjedring i et dæk med højere profil.
Om det reelt har betydning aner jeg ikke.
Hvis du har 15" så da brug dem, så sparer du penge til nye fælge. Men, så er jeg ikke sikker på, at du kan få BFG A/T, da de laves i nogle sære størrelser der desværre ikke rigtigt tilgodeser Freelanderen. Ring evt. til Team Bertelsen, de har nogle erfaringer med sådan nogle Freelandere og terræn. Om ikke andet, så fra et par af deres kunder, indsæt selv skæv, blinkende smiley her.
Hvis du er interesseret i at se de to monteringer, 215/75/15 og 215/70/16, så send mig en mail, så kan du få et par fotos retur.