sv: sv: Erfaringer med Freelander Td4 (14-12-2006 18:26:35)
Mikkel Pærremand Gregersen #5583
Hej Stefan,
Efter min allerbedste overbevisning, så er der kun to diesel motortyper. 2,0 fra beyndelsen og frem til midten af 2000, hvor den så bliver afløst af Td4 modellen. (Som efter min anden bedste overbevisning er fra BMW, som jo bekendt ejede Land Rover i en periode)
Det er ikke kun motoren der er forskellen på Td4 og "almindelig" 2,0 diesel. I forbindelse med faceliftet og motorskiftet, blev en række dele også skiftet. Hvor stor betydning det har, skal jeg ikke kunne sige, men jeg vil anbefale dig en prøvetur i en 2,0 "almindelig" og en Td4. Der er ikke kun 24% større moment i Td4'eren, den føles ganske enkelt - i mine øjne, som en helt anden bil. (Jeg kan da have prøvet sol og vind, men det er mine erfaringer fra 25 prøveture eller der omkring)
Mht. det andet der blev skiftet ud over motoren, så drejer det sig f.eks. om koblinghalløjet, visco-systemet og gearkassen. Men der er mange flere ting, hvo meget det har af betydning, det aner jeg ikke, men prøv at hør dig ad hos de aut. Land Rover værksteder - snak med mekanikerne, de ved hvad forskellene er mere præcist, og har nok også en idé om, hvorvidt der er flere fejl på den gamle end den nye osv.
Mht. off-road egenskaber, så var jeg med på et Experience-kursus for Freelandere, og der var der ikke nævneværdig forskel på ny og gammel diesel eller benzin. Det kom mest an på føreren, og dækkene.
Knæk og bræk med købet.
Og til dem med vand i bagagerummet, indtrængning over bagruden, siver ned i "værktøjsrummet" - der findes der en gør det selv løsning. Evt. interesserede kan bare sende mig en mail.