Hjææælp hvad kan der være galt, min TD5 halter uden kraft.... (06-01-2007 15:29:12)
Jørgen Egballe #3757, reg. nsj
Igår eftermiddag fungerede min 90 TD5 fuldstændigt normalt.
Her til formiddag ville vi køre en tur og undrede os først over at motoren ikke lød helt som den plejede (inden vi kørte). Den "hakkede" ligesom mere end normalt. Da vi startede (første 500-1000m) var det tydeligt at noget ikke var helt ok. Motorgangen var meget ujævn og der var slet ikke noget træk i motoren. Vi holdt ind på en P plads og kiggede lidt under hjelmen (jeg er totalt motor debil og kan kun se efter helt åbenlyse ting som hvis noget hænger og dingler, olie eller andre vædsker ud over det hele etc) men der var ikke umiddelbart noget at se. Så lod vi den få lidt omdrejninger mens vi holdt stille og det virkede som om at den ikke rigtigt ville op i omdrejninger, nærmest som om der var begrænser på. Sømmet i bund og den holdt et fast niveau konstant. Ikke desto mindre lød motorgangen næsten helt normal bagefter og vi sad og kiggede lidt på hinanden og tænkte om den havde været kold eller våd steder den ikke skal være våd. Det lød dog meget bedre så vi fortsatte. ......
De næste 10-15 km var små landeveje hvor vi kørte omkring 50 km/t og det føltes nogenlunde. Motorgangen var rimeligt jævn og da vi ikke rigtigt accellerede var der ikke rigtigt noget at bemærke angående trækkraft. Så kom vi til større landevej og ville op på 80. Det ville Rumle IKKE. Der var simpelthen ikke noget træk i motoren og det var som om den tog det personligt og begyndte pludseligt at skabe sig. Den hakkede og spruttede, nogle gange faldt hastigheden til 40 km/t, det var kun rygvind som fik os over bakkerne og på et tidspunkt kunne jeg sidde og træde speederen 75% op og ned uden nogen som helst reaktion fra bilen.
Hvad kan der være galt? Ved nærmere eftertanke syntes jeg at brændstofpumpen har hylet lidt mere end normalt på det seneste, men frem til i går kørte den helt normalt.
brændstofpumpe?
Filter?
Elektronik?
Turbo?
Andet?
Som sædvaneligt kommer denne ekstraregning usædvaneligt ubelejligt så jeg vil svært gerne høre jeres bud på hvad der kan være galt med de symptomer.
mvh
Jørgen
3757