Diesel pumpe vs trykregulator (25-01-2007 10:10:53)
Stian Eide #7696, reg. vjyl
Hei landrover forum
Som jeg har skrevet litt om tidligere har jeg kjempet med diesel lekasje på min disco II 2001, 130.000km bak seg.
Det har resultert i at jeg i løpet av de siste 30 dager har skiftet 2 trykregulatorer og i dag fik jeg beskjed fra verkstedet, etter at min bil døde lørdag at diesel pumpen er i stykker.
Mit spørsmål er så kan dette ha en sammenheng eller er jeg bare uheldig?
Da den første trykregulator gik i stykker, og mekanikeren sat en ny på var det en høj lyd fra pumpen når den skulle få diesel ind og luft ut av systemet, jeg tænkte for mig selv at det næste som går i stykker er pumpen, etter en uge kunne jeg høre den samme lyd fra pumpen igen og den nye trykregulator var utæt. Ny blev monteret og den grimme lyd fra pumpen forsvandt. Så virket bilen i 2 uger og så fik jeg ret i mine spådommer, pumpen døde.
Efter at færdselstyrelsen tog kontakt til landrover danmark, blev det besluttet at undersøge trykregulator problemet
de 2 trykregulatorer er sendt til england for kontrol i dag.
(lidt skuffet over at landrover ikke selv tager initiativ til dette)
Kan pumpen gået i stykker som følge av lækagen i trykregulatoren?
Går ud fra den lyden som kom fra pumpen opstod pga av at den ikke fik noget (eller nok) diesel og leve av.
Lyden som kom etter nummer 2 trykregulator blev skiftet hørte jeg først da bilen stod i tomgang og jeg gik ut, i teorien kan jeg ha kørt med den lyden i en uge.
Min teori er at pumpen lider overlast når det er lækage i systemet og det har medvirket til at pumpen har forkortet levetid.
Mangler stadig og bevise det, har tænkt at hvis man tar slangen av på returen fra trykregulatoren og har f.eks 10 liter i tanken så er jeg overbevist om at pumpen begynder og skrige etter diesel og bliver påført skade(slitage). Men det bliver vel dækket av pumpens garanti, for landrover har jo sagt at dette ikke har nogen med hverandre og gøre.
havde vært fint hvis jeg slipper og prøve dette, håber nogen kan bekræfte/afvise min teori.
Hvis det er nogen der har info, meninger om dette så skriv venligst.
Landrover hilsener fra Stian_Dk