Hvor langt kører en V8'er på literen??!! (03-03-2007 10:03:26)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj
Hermed har man stillet dette fantastiske spørgsmål, som nemt kan besvares! For kort!... men for kort i forhold til hvad?? Der spørges/tales jævnligt om dette her på forum og jeg undrer mig til stadighed over dette.
De fleste Land Rover'e vejer som bekendt noget mere end almindelige biler - er ikke særligt aerodynamiske og heller ikke den bedste modstander for en almindelig bil i en ulykkessituation... Dette er uomtvistelige facts hvad enten vi kan lide dem eller ej...
Siden 1948 har denne fantastiske fabrik (Land Rover)lavet noget af verdens bedste biler (kvaliteten er svingende, men jeg tilgiver gerne dette idet bilerne jo har sjæl og personlighed). (en vilkårlig psykolog ville sikkert sige et eller andet her, men han/hun er ikke blevet spurgt).
Jeg bringer emnet "brændstoføkonomi i en LR" op idet vi jo alle må se i øjnene, at verden idag ikke ser ud som den gjorde for år tilbage, og årene der kommer bestemt ikke ser lyse ud - i en miljøeksperters øjenkroge.
Jeg har ved forskellige arrangementer talt med adskellige i klubben om dette og de synes jo man er idiot - de siger ligefrem: Vi har råd og vil ikke lave om på noget for miljøets skyld - hvad hvad definerer "råd" er det et økonomisk aspekt eller er miljøet også inkluderet (I don't think so!) Burde vi ikke alle tænke lidt mere over vores valg og evt. vælge bil til opgaven??!!
I vores husstand har vi p.t. kun 2 biler - "kun" 2 vil nogle sige - ja kun 2 - man bør have en bil til den enkelte opgave - Indrømmet! Ja jeg har en V8'er som dog kører 7.5 km/l - årligt kilometerforbrug i denne ca. 10-12.000 km. Vi har også en dieselbil der kører en million km/l - den tager det tunge læs (i form af kilometerforbruget). (kom nu bare med det fornemme ord om at sælge bilen og købe en cykel - tak har allerede en der bruges jævnligt! - eller Lupo'en - Nej tak bryder mig ikke om VW-produkter - derfor tager jeg toget hele året) Jeg er ikke frelst miljøfreak men undrer mig over folks ligegyldighed hvad angår miljø...
Der er mange, der ikke har mulighed for at vælge offentlige transportformer - fair nok - men hvorfor køre i en bil der bruger 12-16 liter brændstof/km når det kan gøres for meget mindre - i en "almindelig bil".
Jeg siger jo ikke hermed at vi skal sælge vores elskede LR - blot vælge en miljøansvarlig transportform til "det daglige slæb.
LR arbejder på, at udvikle en teknologi der muliggør kørsel i 4x4 biler i fremtiden på en "miljøansvarlig facon" således at vi ikke ødelægger planeten for vores efterkommere (vi er jo godt i gang og viseren på uret står i 11. time). At nogle lande (USA, Kina, Indien, Afrika m.m.) er langt bagude miljømæssigt set i forhold til Danmark giver jo ikke "fribillet" til at forurene unødigt
Politikkerne står på nakken af hinanden for, at få alverdens påskud til at ændre vores muligheder for, at vælge 4x4 køretøjer.
P.S. Jeg behøver ikke få alverdens svar vedr. hvor langt folks kører i deres respektive køretøjer - men gerne konstruktive input til hvorledes vi alle kan ændre vores egen og hinandens miljømæssige adfær i en positiv retning.
Dette indlæg er ikke ment som brok men som hjælp til selvhjælp!