Forsikring i terræn - Accept og risiko (23-03-2007 12:10:33)
Hans-Henrik Andresen #7797, reg. fyn
Jeg har tegnet forsikring hos alm. brand til min veteranbil.
I forsikringenspolicen er der et afsnit med oplysninger hvor forsikringen IKKE dækker.
Dette er under vædeløb, konkurrence, motorløb og øvelse hertil, hvor der bla. er nævnt terrænkørsel.
Jeg har nu snakket (i 25 min.) med forsikringsselskabet, der er utroligt hjælpsomme, og de har snakket med mange af deres afdelinger for at finde ud af deres regler.
Ang. KASKO har jeg nu fået at vide at hvis jeg kører i terræn som HOBBY er der dækning, men hvis det er som træning til en konkurrence eller konkurrence er jeg ikke dækket. - Selvom det er helt samme kørsel.
Dette kan jeg sådanset godt leve med - ellers må jeg jo bare skifte forsikring.
MEN ang. ANSVAR tror jeg vi alle har et problem. Som Alm. Brand udlægger det (i hvert tilfælde) så er kørsel i terræn ikke dækket af alm. færdselslov, og dermed ses der på den enkelte begivenehed, og ved kørsel i terræn er der det forsikringsselskaberne kalder 'Accept og risiko' hvilket vil sige at de personer der er i terrænet ved der er risiko for at ens bil kan komme til skade, og ved at deltage i den slags kørsel accepterer man også dette. Dvs. mere enkelt er ansvarsforsikringen trådt ud af kraft.
HMMM - er man klar over dette ???
mvh. Hans-Henrik Andresen #7797