Jeg har sakset fra følgende adresse:
http://www.skm.dk/lovforslag/fremsatte/5630.html"Det foreslås derfor, at hovedreglen fremover bliver, at der for campingbiler betales samme registreringsafgift som for almindelige personbiler, men at værdigrundlaget er uden udgiften til campingindretningen.
Egentlige campingbiler er som oftest opbygget på lastbilchassiser, der typisk har en tilladt totalvægt på 3,5 ton svarende til grænsen for et ”lille” kørekort. Priserne for disse lastbilchassiser er typisk så lave i forhold til prisen for den færdigbyggede ”rigtige” campingbil, at registreringsafgiften af chassiset ofte vil være lavere end med den nugældende sats på 60 procent af hele campingbilens værdi ekskl. afgift, hvis afgiften betales efter reglen for små campingbiler. Det foreslås derfor, af satsen på 60 pct. opretholdes som et minimum for registreringsafgiften"
Nu tror jeg at jeg måske næsten forstår:
Man tager en bil (evt. kun et chassis) og betaler afgift som var det en personbil (ca. 180%).
Så bygger man en camper op uden at betale afgift af denne ombygning (eller opbygning)(momsen slipper man nok ikke for).
Når bilen er helt færdig skal afgiften dog stadig mindst udgøre 60% af den samlede pris for hele bilen inkl. opbygning.
Det giver jo mening. Dyrere Disco'er og en fair pris for en "rigtig" camper. Det betyder at jo mere af en bil, der er en camperopbygning, desto mindre er afgiftsprocenten af den.
MVH Jakob Edelvold Scheibye