sv: sv: sv: Kompressor til V8 (20-09-2002 13:15:38)
S. Vels
Hvis ikke din motor er i nær perfekt stand, vil en kompressor uden tvivl sætte fart i slitagen.
Før du overvejer en kraftig forøgelse af effekten fra en ældre motor, skal den pakkes om. Ellers bliver det en kort fornøjelse.
Jeg vil stadig forslå en 3.9 Efi med en Optimax chip. Det er i længden en mere økonomisk løsning. Du vil få et stærkt forøget drejningsmoment, som giver dig ekstra fordele i terræn. Du vil endvidere opleve at bilen accelerer mere ubesværet og fornemmelsen af kraft er i høj grad til stede. "At ride på en bølge af moment". Fornemmelsen er mere potent end en eksplosion af hestekræfter, men ikke så imponerende for evt. tilskurere.
Skal du køre stærkt i længere tid, kan du siden montere et elektrisk overgear og lade motoren arbejde ved beherskede omdrejninger.
Min brors RR 3.9 savner efter min mening det sidste bette nøk, som en chip kan skaffe. Men derudover synes jeg ikke den har de store mangler motormæssigt. Men det beror naturligvis på temperament hos den der skal leve med bilen.
Det kan også være du er besat af lyden fra en klaprende kompressor. Så er der ingen vej uden om. Men være forberedt på at det bliver dyrt. Gearkasse og differ skal nok også ses efter en gang. Og kardankryds.
Tag ikke dette som et korstog mod supercharging. Det er din bil, dine penge og dit temperament og dig der skal leve med dyret.
Med venlig hilsen
S. Vels