sv: sv: sv: Vigtig spørgsmål vedr montage af ekstra lygter (16-04-2008 12:00:54)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj
det kan vi jo regne ud.
vi ved at ohms lov dikterer at:
U=R*I (spænding = modstand*strøm)
dette kan omskrives til: P=U*I (effekt = spænding*strøm)
vi ved at pærene i dine alm. lygter bruger 55 eller 60W henholdsvist ved kort og langt lys og dine fjernlygter bruger 55W
dvs. at hvis du kobler dine fjernlygter således at de tænder samme med det lange lys, og vi antager at spændingen på dit batteri ved kørsel er 14V (12V ved stilstand). vil ligningen se sådan her ud:
((2*55)+(2*60) = 14 * I hvlket omskrives til:
((2*55)+(2*60)/14 = I = 16 ampere.
Det vil altså sige at din nuværende 15A sikring er underdimensioneret og grunden til at den ikke er sprunget endnu er nok at det er en såkaldt træg sikring der godt kan tåle lidt overbelastning i kortere tid.
men jeg ville ikke stå inde for brandsikkerheden i det originale ledningsnet uden et relæ.
plus at jo mindre belastning du har på ledningerne jo mindre tab er der også i dem hvilket igen gir mere lys-styrke. og det er jo godt ;)
jeg kører selv med 2 100W projektører på min koblet over et 30A arbejdsrelæ forbundet med 6 kvadrat ledning.
ledning og relæ fås snydebilligt hos biltema.
(du skal ikke købe det dyre hifi-kabel det gir ingen forskel, bare køb det billige, idet det er tykkelsen på kobberlederen der giver den virkelige forskel)