sv: 110 bus i virksomhed (16-06-2008 17:51:29)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f
Hej Kasper, jeg har sakset følgende fra Politikken:
>>>>>>>>>>>>>>>
Har du en minibus, og har du fået en bøde for at køre med vennerne, er der gode chancer for at få bøden slettet.
Det er konsekvensen af en dom i Højesteret, som fastslår, at det ikke er erhvervskørsel at køre til Hjallerup Marked eller på skiferie i en minibus propfyldt med venner og bekendte.
Ganske vist ønskede lovgiverne bag busloven, at det kun skulle være tilladt at køre med den allernærmeste familie til private formål. Men det fremgår ikke af lovteksten.
Og så længe loven ikke er mere klar, er det i orden at køre vennerne en tur i minibussen, fastslår Højesteret. Dommen kan tvinge Rigsadvokaten til at tage gamle bødesager op igen.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Så hvis du kan turen med dine "venner" ind under den fortolkningså skulle der ikke være problemer i det, min formodning er, at det nu er så uldent i lovteksten at en færdelsbetjent ikke vil gøre noget ud af privatbusser.
Ellers er det den største fordel, i et lille firma, selv at eje bilen og så modtage km-penge fra sit firma, det er det mindst komplicerede rent regnskabsmæssigt, så er du også ude over regler med moms/del moms/uden moms omkring privatkørsel, div. afgifter osv.
Det betyder også at du kan beholde din fede bil hvis du skulle finde på at afvikle firmaet.
Jeg spurgte revisoren og fik ovenstående svar.
Mvh
Kenneth Poulsen