Blå røg – og så væk igen… (22-07-2008 09:24:40)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj
Jeg havde en besynderlig oplevelse, som jeg ikke rigtig ved hvordan jeg skal tolke.
Jeg har en 2,5 benziner (5 MB) – der er nyproduceret og har kun kørt ca. 8.000 km (og et ACR topstykke). Motoren er tilkørt meget forsigtigt over 4.000 km – og det er først inden for de sidste 1.000 km jeg har forsøgt med hastig motorvejskørsel.
Jeg har indtil nu haft et olieforbrug på 1 liter pr. 2.200 km.
Fredag var jeg til tandlægen – så det lovede naturligvis godt for dagen... Besøget gik godt – og turen tilbage på arbejde var ca. 35 km – hvor jeg for første gang gik med ”fuld skrue” over en længere distance. Jeg hæftede mig ikke ved nogle dårligdomme i den forbindelse – og kørte også en mindre tur gennem byen på ca. 10 km et par timer senere uden at notere mig noget (og jeg mener altid at jeg kigger på udstødning af ren refleks). Da jeg så skulle hjem igen om aftenen (efter den var blevet helt kold) – startede den med megen blå røg og hver gang jeg skiftede gear kom der en blå prut. Det var jo ikke lovende…grænsende til det meget deprimerende.
Hjemme i indkørslen åbnede jeg for topdækslet og så at 2 af olietyvene var hoppet ud af deres plads. Men det var på udstødningssiden – så jeg mener ikke umiddelbart, at det vil kunne bidrage til blå røg?
Med olietyvene på plads – kørte jeg på arbejde her til morgen og nu bilder jeg mig ind, at jeg ikke kan se blå røg – eller også er det meget begrænset i forhold til fredagens oplevelse. Der måske en anelse at spore ved kold motor – men jeg intet se når jeg kører (og før var jeg slet ikke i tvivl)
Der er normal oliestand på pinden – men ved ikke hvad den har brugt siden.
Er der nogen, der kan kloge sig på den udvikling. Jeg vil nok under alle omstændigheder åbne den og se om den er revet – men så skulle jeg jo have en mere stabil røgudvikling?
mvh
Lars