sv: sv: sv: sv: sv: de 30km/t der forsvandt....fortsat (06-08-2008 10:22:04)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn
Hej Ole.
Jeg er faktisk ikke 100% sikker på teknikken bag wacuum reguleringen. Men jo, jeg oplever at det har noget med trækkraften at gøre, men også brændstoføkonomien. Det hele blandet sammen.
Men ellers så mener jeg at jo mere spjældet er lukket jo mere undertryk. Men det hænger jo også sammen med motorens aktuelle omdrejnings tal. Idet omdrejningstallet jo er bestemmende for luftens hastighed igennem karburatoren.
Faktisk har jeg oplevet at man kan opnå en anelse bedre trækkraft ved at slippe speederen en smule (ved fuld gas), hvorved spjældet lukker lidt og vacuumet ændrer sig. Andre påstår at et svagt lukket spjæld skaber turbulenser i luften, og dermed en bedre blanding af luft/brændstof, og så er vi ovre i årsagen til at de her turboblade man kan sætte ind i indsugningen, er dukket op. De har være i en tidligere tråd, hvor de blev bedømt som ubrugelige.
For turboblade, tilstoppede luftfiltre, ja selv snorkler, mindsker alle luftgennemstrømningen og dermed mindskes motorens topydelse. Med mindre der opnås en bivirkning der går den anden vej.
Et tilskud af brint, kunne måske vende det regnskab ;)
Eller også så spoleres justeringen af karburatorens dyser/vacuumreguleringen, der jo er optimeret til kun at afbrænde benzin med en vis oktan værdi.
Det er sjovt at eksperimentere, og også at diskutere årsag og virkning af en suboptimering.
Men jeg tror nu stadig at der ligger en velovervejet tankegang bag de værdier for grundindstilling af tænding m.m. som vi finder i bilernes manualer. Det er nok det optimale til vores motorer.
Hilsen Jens
Der vist røg ud i en masse, måske lidt for, filosofiske betragtninger, uden hold i den aktuelle tråd ;)