K&N luft filtre (igen igen) (15-08-2008 14:08:53)
Jacob Stig Hansen #8251, reg. øsj
Nu har jeg læst det meste igennen jeg kunne finde på forummet omkring luftfiltre ala K&N. Men jeg syntes ikke rigtigt der er enighed om det er værd at bruge.
Nu sidder jeg som fuldmægtig i en styrelse under miljøministeriet og med en 2,5L N/A diesel fra ´85 vil jeg gerne gøre mit for at få så ren en forbrænding som muligt for at minimere forureningen fra kreaturet der slæber mig rundt når der er lidt længere end jeg kan overskue at cykle. Så her af spørgsmålet.
Hvor stor en forskel gør en K&N filter, dels i retning af renere og mere komplet forbrænding, øget forbrændingstemperatur, brændstoføkonomi og motoreffekt i forhold til det standart filter der sidder i bilen nu? - forureningsniveauet ligget langt inde for det tilladte, men der er altid plads til forbedringer.
I min søgen igennem forummet, stødte jeg også på at K&N filtre ikke nødvendigvist er det bedste for motoren når man kommer væk fra asfaltvejene, da det ikke filtrere lige så meget skift fra, med tilhørende øget slid på motoren. Hvor meget har dette at sige? - Taler vi om noget det primært er af akademisk interresse, eller er det noget som man reelt skal være opmærksom på og sætte et almindeligt papirfilter i, når man triller rundt i sandkassen?