sv: Rumlepotte fortsat (02-05-2003 20:25:46)
S. Vels
Har du friløbsnav?. Hvis det er tilfældet skal du sikre dig at de er slået fra når du tester uden forreste kardan.
Har du ikke friløbsnav, kan støjen komme fra det forreste differentiale. Der kan være en dårlig tand på kron-/spidshjul.
Med de seneste oplysninger, hælder jeg dog til den anskuelse, at bagerste kardan og alt det der sidder løst bag gearkassen er skyld i ubehagelighederne.
Prøv at montere forreste kardan, og afmontere den bagerste. Kør så en tur igen.
Under midtersædet er der måske en lem, som kan fjernes. Hvis så, kør en tur med frit udsyn ned over gearkassen. Lyt til og kig på p-bremsetromlen. Husk at kigge ud af forruden en gang imellem ;-)
Jeg ved af egen erfaring, at man aldrig skal stole på, hvor man mener lyden kommer fra i en Land-Rover.
En ny bagerste kardan til 109" koster 657,- ex. moms hos MJ. Forreste kan næppe være dyrere.
Jeg mener at kunne huske, at på nogle modeller er studser og møtrikker på kardantromlen Whitworth istedet for UNC. Så vidt jeg husker, kan du presse en 11mm nøgle på. Hæng mig ikke op på det, men prøv dig frem. De kan godt sidde fast.
Med venlig hilsen
S. Vels