sv: sv: sv: sv: sv: Startmotorrelæ med egen vilje (27-05-2003 13:41:08)
Per Olsen
Jeg har en SIIa med et underligt ledningsnet ... men startrelæet er et originalt Lucas relæ. Jeg havde på et tidspunkt problemer med relæ og startmotor. Mit relæ brændte af og jeg skiftede startmotoren og relæ.
Det virkede så et stykke tid ... men så brændte relæet igen.
Det viste sig at være min generator som ladede med for lille spænding og batteriet var derfor langsomt blevet drænet indtil det ikke længere kunne dreje den gamle startmotor. Den nye startmotor var jo ny og frisk, så den krævede ikke så meget spænding at dreje rundt. Relæerne gik sandsynligvis fordi der var spænding på dem så længe at de brændte af.
Men en ting lærte jeg ... når batteriet er ved at være fladt virker relæet ikke. Men på Lucas relæet kan man kortslutte polerne - f.eks. med en hammer - med TRÆSKAFT (hovedet bliver en smule selvlysende i enderne ;-) ).
Mit råd er derfor ... prøv at kortslutte uden om relæet.
Jeg købte et Lucas relæ hos en MG-mekaniker ... elektrisk set er MG og LaRo SIIa og SIII næsten identiske ... selv forlygterne er de samme. Jeg gav vist 160,- for mit relæ. De kan også fås med en startknap, så man kan starte motoren fra motorrummet.
MVH:Per