Jeg mangler power på lyset! (18-03-2010 14:47:40)
Jesper J Hansen #8493, reg. njyl
Jeg synes ikke jeg har ret meget power på mine forlygter, og efter at have haft gang i multimeteret kan jeg se at der kun kommer 9,5 volt ud til lygterne. Er dette ikke et tegn på at jeg burde skifte ledningerne ud til lygterne?
Efter at have kigget lidt på forskellige forums, har jeg fundet frem til følgende løsning:
Brug de gamle ledninger fra forlygterne til at gå hen til et 70A relæ i stedet, dvs to relæer: Et til kort og et til langt lys. Fra relæerne trækkes der nye ledninger (4 mm2) ud til lygterne. Her sættes to ledninger (højre og venstre side) sammen til hvert relæ. Og så 4 mm2 ledninger fra lygter til stel. Derudover 2 tyndere ledninger fra relæer til stel.
Lyder det fornuftigt? Er 4 mm2 ledninger for kraftigt?
Hvor skal jeg trække strøm fra? Direkte fra batteriet, eller? Her skal jeg vel også bruge 4 mm2 ledninger?
Hvor skal jeg sætte sikringerne henne: Mellem batteri og relæ (dvs 2 stk) eller efter relæerne (dvs 4 stk, 2 til hver forlygte). Og hvor store skal de sikringer være?
Hvordan skal jeg trække ledningerne? Jeg kan se at de ligger gemt inde i forskærmen, som ikke ser ud til at være så nemt at komme til.
Håber der er nogen derude der kan hjælpe
LR Hilsen
Jesper