Nyt Serie III projekt (31-05-2010 09:35:42)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Hej.
Efter at jeg for tre måneder siden er blevet SIII 88" Diesel ejer, har jeg måttet sande at min oprindelige plan om et løbende resturingesprojekt ikke rigtigt holder. Jeg køre ca. 2000 Km om ugen i den gamle dame, så den kan simpelt hen ikke få lov til at blive kold i langt nok tid til seriøse reparationer... Men jeg er alligevel blevet ramt af den engelske syge i en grad, så jeg ikke vil opgive drømmen om den perfekte bil.
Nu kommer planlægningen så ind i billedet og jeg kunne godt bruge pladsen i en 109'er. Men ikke med samme motor!
Så derfor har jeg gået og kikket lidt på hvad man kan stille op i diesel-afdelingen.
En af de motorer jeg kunne forestille mig ville gøre sig godt til gaden i sådan en ældre lady, ville være GMC's V8 diesel. Den har jo unægteligt lidt flere heste end 2.25L modellen. Så næste spørgsmål er om den originale gearkasse overhovedet kan tåle så mange kræfter uden at eksplodere? Det er jo mere end en tredobling af heste og moment.
(Jeg vil så lige indskyde at det ikke er fordi bilen skal bruges til dækafbrænding osv. - så kan man jo splitte alt ad, det er til normal kørsel, bare lidt kvikkere end 2,25L)
Er der nogen der har erfaringer med så kraftige effektforøgelser og gode kombinationer af motor gearkasser?
Jeg har selvfølgeligt kikket lidt på TD200 ombygningen, så det er jo en kendt historie. Det er de lidt mere utraditionelle der er interessante.
Jeg ved heller ikke helt med syn, den skal jo nok synes om med en ny motor, men det er vel også gørligt, sammen med bedre bremser?
Mvh
Jens