tilbage

Land Rover Forum  

Index
5653: Kompressor til V8 (19-09-2002 17:05:50)
Peter (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: )
Er der nogen der har noget erfaring med montering af en kompressor på en V8? Hvad giver det effekt mæssigt og holder det? Hvad koster det og hvordan er det at montere?

MVH Peter
Index
5658: sv: Kompressor til V8 (20-09-2002 09:20:46) (svar på 5653)
S. Vels (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: )
Eaton M62 og M90 er meget benyttet af HK hungrende husarer. Man bør dog tage i betragtning, at Rover/Buick V8'eren ikke er bygget til den slags. Brændstofforbrug og slitage stiger radikalt. Jeg kender ikke den nøjagtige pris, men installation, modifikation, brændstoføkonomi og slitage vil tilsammen udgøre mange tusinde kroner.
Se evt. hvad RPI skriver om supercharging.

http://www.rpiv8.com/engine-3.htm

Ring hellere til RPI og få et overslag på hvad en optimal 3.9, 4.8 eller 5.6 med en chip til ECU'en koster ved levering i DK.

Hvis du absolut vil have V8 og kompressor, kan du overveje en Jaguar 4.0 fra en R model. Men check lige om der er plads i maskinrummet.

Du skriver ikke hvilken bil du har, men jeg går ud fra at den kommmer fra Solihull.

Med venlig hilsen
S. Vels
Index
5668: sv: sv: Kompressor til V8 (20-09-2002 12:24:53) (svar på 5658)
Peter (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: )
Beklager....
Min bil er en RR 1986 med 3,5 V8 og stromberg karburatorer
Index
5673: sv: sv: sv: Kompressor til V8 (20-09-2002 13:15:38) (svar på 5668)
S. Vels (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: )
Hvis ikke din motor er i nær perfekt stand, vil en kompressor uden tvivl sætte fart i slitagen.
Før du overvejer en kraftig forøgelse af effekten fra en ældre motor, skal den pakkes om. Ellers bliver det en kort fornøjelse.

Jeg vil stadig forslå en 3.9 Efi med en Optimax chip. Det er i længden en mere økonomisk løsning. Du vil få et stærkt forøget drejningsmoment, som giver dig ekstra fordele i terræn. Du vil endvidere opleve at bilen accelerer mere ubesværet og fornemmelsen af kraft er i høj grad til stede. "At ride på en bølge af moment". Fornemmelsen er mere potent end en eksplosion af hestekræfter, men ikke så imponerende for evt. tilskurere.
Skal du køre stærkt i længere tid, kan du siden montere et elektrisk overgear og lade motoren arbejde ved beherskede omdrejninger.

Min brors RR 3.9 savner efter min mening det sidste bette nøk, som en chip kan skaffe. Men derudover synes jeg ikke den har de store mangler motormæssigt. Men det beror naturligvis på temperament hos den der skal leve med bilen.

Det kan også være du er besat af lyden fra en klaprende kompressor. Så er der ingen vej uden om. Men være forberedt på at det bliver dyrt. Gearkasse og differ skal nok også ses efter en gang. Og kardankryds.

Tag ikke dette som et korstog mod supercharging. Det er din bil, dine penge og dit temperament og dig der skal leve med dyret.

Med venlig hilsen
S. Vels

Index
11025: sv: sv: sv: sv: Kompressor til V8 (01-10-2003 13:47:29) (svar på 5673)
Niels Thygesen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.37.73)
Kære Vels;

Jeg har en R R 3,9l V8 fra 93 med insprøjtningsmotor. Er det muligt at installere denne optimax chip i moteren? Hvad betyder det mere konkret (HK og NM)? og hvad koster denne operation? Vrmm!

Kh. Niels Thyge
Index
5666: sv: Kompressor til V8 (20-09-2002 11:39:44) (svar på 5653)
Søren Søndergaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: )
Jaguar V8 - mmmmmmmm......

Hvis du vil læse lidt mere om kompressor-tunede Rover V8'ere kan du prøve Per Boddum's side: http://www.geocities.com/MotorCity/Show/2505/

Jeg tror han er oppe på 340 hk fra en 3,5l.
Hvilken bil havde du tænkt dig at lægge motoren i - og hvorfor? (bare for sjov tænker jeg)
Kompressor-tuning er en dyr løsning og måske lidt for "skrøbelig" til en Land Rover, som skal ud og ha' nogle tæv i terrænet.

venlig hilsen

Søren Søndergaard/5488