tilbage

Land Rover Forum  

Index
20505: dakar (08-01-2005 22:32:45)
Lui (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.225.204.58)
Det lader til at 90"eren som Redtz har "lånt" er mere driftsikker end Volvo'en...

Redtz ligger p.t nr. 35 i løbet ! Godt gået taget i betragtning af hvor mange stjernekører der allerede er røget ud af løbet ...

I øvrigt ligger der 5 Bowler Wildcat biler i mellem Redtz og plads nr. 1, højest placerede er nr. 13.

Det undrer mig at Land Rover ikke officielt går ind i løbet og satser på Bowler bilerne !?! Med deres back-up/knowhow burde det da være muligt at sætte Riskogere og andet mekanik til vægs en gang for alle ! Det er ved at være mange år siden at de hårdt pumpede Range Rovere gjorde sig bemærket i løbet... og vandt så vidt jeg husker ?

Men måske er de bange for at våge pelsen ? Det ser ud som om at Mitsubishi endnu en gang skal vinde løbet desværre...

Links : www.dakar.com & http://www.bowler-offroad.com/WildcatDAKAR.htm

/Lui
Index
20509: sv: dakar (08-01-2005 23:34:26) (svar på 20505)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.62.197.192)
Land Rover støtter faktisk Bowlers aktiviteter i denne specielle disciplin inden for rallysporten, men helt præcis hvordan og hvor meget, er det ikke lykkedes mig at få opklaret. Men der bliver støttet og det er officielt, omend der ikke køres med et officielt Land Rover-team al den stund Bowlers Wildcat-biler kun i en vis udstrækning beror på Land Rover. Der er tale om specialbyggede gitterchassiser og drivetrains - motor, gearkasse etc. - fra Land Rovers komponentbank.
Men Lui, jeg er helt enig i dit synspunkt, det ville sandt for dyden være herligt at se en officielt anmeldt Land Rover dukke de andre fabrikshold. Men måske er der håb forude efter lanceringen af den nye Range Rover Sport ved det internationale motorshow i Detroit i disse dage. Det er efter sigende en bil, som har tilstrækkelig kapacitet til at mestre et regulært powerslide - 4-hjulsudskridning - også uden brug af sofistikerede elektroniske raffinementer.
Så watch out ...
Imens kan vi håbe på det bedste for de bedst placerede blandt de 11 Wildcat-biler, som startede i det igangværende raid til Dakar.
Index
20510: sv: sv: dakar (08-01-2005 23:55:51) (svar på 20509)
Lui (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.225.204.58)

... men hvor mange "civile" stumper er der tilbage i en Mitsubishi, Nissan eller VW Toureg ???

Men det er selvfølgelig op til Land Rover at afgøre hvornår de klister det ovale skilt på bilerne og maler dem i de rigtige farver !

Jeg har kigget Range Rover Sporten, og måske har du ret i din spådom... Den ser spændende ud !

Personlig er jeg stor fan af Bowleren, og det ærgrer mig meget i de ikke satser det sidste skillinger der skal til at få den i top 3.... Altså 3 bowler're på linie i fuld fart henover stranden i Dakar...

På papiret er de i hvertfald lige stærke som ovennævnte konkurrenter, så de mangler vel bare en ordentlig cha'fut, a'la Ari Vatenen eller lignende ...

/Lui
Index
20511: sv: sv: sv: dakar (09-01-2005 00:34:28) (svar på 20510)
Vist er både Mitsubishis Pajero, Nissans pickup og VW's Touareg langtfra identiske med gadeversionerne, men de er bygget in-house, det vil sige biler af egen avl og ikke som Bowlers Wildcats.
Hvis Ivan og Steen slipper igennem til Dakar i deres lejede 90er, og en af Wildcat-bilerne placerer sig bedre eller mindst ligeså godt som i fjor, kan det jo være, at Ivan omsider får øjnene op for det potentiale, som findes i Bowlers biler.
Men jep, det ville være et skønt skue at se en trio af Bowlere drøne i mål til en 1-2-3 sejr foran resten.
Men lad os nu se, hvordan det igangværende raid spænder af, der kan ske meget endnu ...
Index
20522: sv: sv: sv: sv: dakar (09-01-2005 17:18:49) (svar på 20511)
Jacob Bøegh (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.107.144.206)
Mit første Dakar som Land Rover ejer og det drejer sig naturligvis om en Defender 90.. Og hvad ser jeg så den første dag jeg tænder for Dakar Rally en Dansk 90´er og med reklame for team-Bertelsen på fronten aka samme sted som min bil er købt og bliver serviceret. Så bliver man hvis muligt endnu mere bidt af dette fantasktiske motorløb. Selvom det kommer ret sent hverdag må jeg bare lige se on Landyen stadig er med,og så er det jo en fryd når de andre fabrikshold falder fra og Defenderen gennemfører.
Så hvis i støder på en ung gut i en grøn Defender 90 med et sagligt smil på læben er det skam bare mig der måske lige drømmer mig et sekund væk og lader som om jeg er med i Dakar ;-) når man er blevet for voksen til at lege med små biler må man jeg ty til store

//Jacob aka. Dakar aspiranten fra Kolding
Index
20546: sv: sv: dakar (09-01-2005 22:42:35) (svar på 20509)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 192.38.163.55)
Ja, det er da meget underholdende at se Dakar-løbet, men jeg mener faktisk ikke, at Land Rover har noget at gøre der; hvis Nissan, Mitsubishi, Toyota og andre riskogere ønsker at have et ry som 4WD-biler med hensynsløse kørere, så lad dem dog. Jeg har svært ved at se, at Land Rovers vigtigste regel for kørsel i terræn: "Så langsomt som muligt og så hurtigt som nødvendigt", kan finde anvendelse i et løb som Dakar. Det er netop denne type løb, der er med til at gøre det vanskeligt for os i klubben at finde terræn at køre i herhjemme. Folk HAR nemlig set billeder fra løbene og tror derfor, at vi vil det samme, når vi spørger om vi må låne deres grusgrav: ("Jæ ska fanme ikke ha jer til at ræse rundt i MIN grusgrav!...")Lad os hellere bruge kræfterne på noget mere konstruktivt: Træd varsomt!

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
Index
20547: sv: sv: sv: dakar (09-01-2005 22:49:51) (svar på 20546)
Henrik Madsen #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.29.164)
Jeg kan kun være enig med J.Lundrup.

Desuden anser jeg ikke Dakar som et "rigtigt 4x4" terræn løb, men mere som en gang rally på grusveje i overform.
Har da ikke set på tv endnu at de jorder rundt i mudder og skal bruge spil og terræn dæk osv osv.

Land Rover er et terrænkøretøj og jo overhovedt ikke bygget til den form for kørelse hvor det sådan set kun drejer sig om fart.
Index
20520: sv: dakar (09-01-2005 17:00:53) (svar på 20505)
Jens Hjermitslev (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 152.73.1.27)
Uanset hvem og hvad der kører ville det være rart at kunne se det og følge med i hvad der sker i den sport, jeg tænker på den medie opmærksomhed vores sport og biler får - den er langtfra tilstrækkelig i forhold til det De danske TV stationer bruger på fodbold, håndbold, golf mv.
Så kunne vi ved fælles hjælp presse vore medier til at vise noget mere motorsport, og ikke kun LeMant, DTC, men også de ting der foregår under bla. DanskOffroadSport som jo også er underlagt DASU´s bestemmelser.
Det De sender på EuroSport er ikke nok og kommentatoren har ikke meget forstand på biler, motore og offroadkørsel.
Jeg har tidligere brokket mig til bla. TV2, men uden svar.

Jens Hjermitslev
www.Nissan4wd.dk + www.danskoffroadsport.dk
Index
20528: sv: sv: dakar (09-01-2005 17:50:53) (svar på 20520)
Nu er tingene skruet således sammen, at mange af dansk presses sportsjournalister i et eller andet omfang selv har foden indenfor fodbold, håndbold, tennis, golf, boksning eller hvad det nu kan være, men der er ingen af dem - ingen - som har eller har haft en fod indenfor motorsport. De er allesammen outstanders og mange aner ikke en fløjtende skid om stoffet endsige, hvad det vil sige at rumstere med rat og pedaler i ”grænselandet“, derfor er motorsport så sært prioriteret, omend jeg vil fastholde, at der i dag er langt rigtig meget langt - mere motorsport i TV end der var for 15-20 år siden. Dengang kunne vi virkelig kikke langt efter aktuelle reportager.
Men Dakar-raidet har aldrig haft den store interesse, med undtagelse af løb med dramatiske ulykker og dødsfald, og primært fordi der ingen dominant dansk repræsentation har været som det f.eks. har været tilfældet med 24 timers-løbet i Le Mans siden 80'erne og specielt siden John Nielsens sejr i 1990 for ikke at glemme Tom Kristensens forrygende resultatater i 90'erne og i dette årtusinde. Og Jens, du skal ikke undre dig over, at du ingen svar får på henvendelser til pompøse TV-stationer som DR1 og TV2, for de synes gennemgående for fine til at besvare nogetsomhelst. Jeg har selv prøvet at henlede deres opmærksomhed på en udsendelse, som præsenterede det mest vitterlige vås, jejg mindes nogensinde er sendt ud i æteren, men det blev forbigået i tavshed. Siden har jeg afstået fra at bruge tid på sligt. Som W.C. Fields sagde: Hvis det ikke lykkes første gang, så prøv en gang til, hvis det heller ikke lykkes, så lad det ligge, der er jo ingen grund til at tage sig ud som komplet idiot ...
Jeg kender ikke til standarden på Eurosport ud over, hvad jeg har hørt på anden og tredjehånd - kan ikke modtage stationen - og klarer mig fint uden, der er masser af andre kilder at tappe fra.
Men når dansk off-road sport lever i mørket og ikke synes på skærmene, så skyldes det i høj grad udøvernes og arrangørernes mangel på indsigt og intiativ. Se blot på de resultater, som folkene bag DTC - Dansk Touringcar Championship - har opnået i samarbejdet med TV2. Hvis off-roading skal på skærmen, kræver det benarbejde og strategi. Og det skal komme nedefra. TV-stationerne har nok at vælge og v rage iblandt, så du skal ikke forvente noget fra den kant, så længe det ikke er gået op for TV-folkene, at der er masser af spændende TV-muligheder i off-roading.
Måske skulle danske off-roadere samle sig omkring med umas-musketérernes kendte salut: En for alle og alle for en - og lave et TV-bånd som en gang for alle sætter tingene på plads, så også TV-folkene får øje på det underholdningsmæssige potentiale i off-roading..
Med hilsen fra Morten
Index
20534: sv: sv: sv: dakar (09-01-2005 18:59:42) (svar på 20528)
Jens Hjermitslev (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 152.73.1.27)
Ja Nmli Morten, det var det jeg startede med at skrive "Uanset hvem og hvad der kører" det kan da godt ærge mig at der pt. er udgået 2 biler af mærket Nissan men pyt der er jo andre der kører endnu, og syntes bare det er sjovt at se på. Så du har ret vi må lave en fælles front og der igennem påvirke diverse medier, men hvordan ??
Vi sidder jo mere eller mindre i hver sin lejr, jeg tillader mig at benytte dette forum selv om jeg ikke længere er medlem, for da jeg købte min Nissan vendte LR folkene sig på stedet, men det er længe siden nu....
Jeg har også forsøgt at få TV2Nord i tale vedr. bakkeræs i Nysum, men som du sikkert har set var der heller ikke nogen dækning her, (dog en lille info for et par år siden, men ikke nogen dækning af løbet)
Så en af De bedre ting er de videoer der er i handlen som Aage laver, her er de fleste løb med.

JeHj