20528:
sv: sv: dakar (09-01-2005 17:50:53) (svar på
20520)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (
ip-adr: 80.62.197.192)
Nu er tingene skruet således sammen, at mange af dansk presses sportsjournalister i et eller andet omfang selv har foden indenfor fodbold, håndbold, tennis, golf, boksning eller hvad det nu kan være, men der er ingen af dem - ingen - som har eller har haft en fod indenfor motorsport. De er allesammen outstanders og mange aner ikke en fløjtende skid om stoffet endsige, hvad det vil sige at rumstere med rat og pedaler i ”grænselandet“, derfor er motorsport så sært prioriteret, omend jeg vil fastholde, at der i dag er langt rigtig meget langt - mere motorsport i TV end der var for 15-20 år siden. Dengang kunne vi virkelig kikke langt efter aktuelle reportager.
Men Dakar-raidet har aldrig haft den store interesse, med undtagelse af løb med dramatiske ulykker og dødsfald, og primært fordi der ingen dominant dansk repræsentation har været som det f.eks. har været tilfældet med 24 timers-løbet i Le Mans siden 80'erne og specielt siden John Nielsens sejr i 1990 for ikke at glemme Tom Kristensens forrygende resultatater i 90'erne og i dette årtusinde. Og Jens, du skal ikke undre dig over, at du ingen svar får på henvendelser til pompøse TV-stationer som DR1 og TV2, for de synes gennemgående for fine til at besvare nogetsomhelst. Jeg har selv prøvet at henlede deres opmærksomhed på en udsendelse, som præsenterede det mest vitterlige vås, jejg mindes nogensinde er sendt ud i æteren, men det blev forbigået i tavshed. Siden har jeg afstået fra at bruge tid på sligt. Som W.C. Fields sagde: Hvis det ikke lykkes første gang, så prøv en gang til, hvis det heller ikke lykkes, så lad det ligge, der er jo ingen grund til at tage sig ud som komplet idiot ...
Jeg kender ikke til standarden på Eurosport ud over, hvad jeg har hørt på anden og tredjehånd - kan ikke modtage stationen - og klarer mig fint uden, der er masser af andre kilder at tappe fra.
Men når dansk off-road sport lever i mørket og ikke synes på skærmene, så skyldes det i høj grad udøvernes og arrangørernes mangel på indsigt og intiativ. Se blot på de resultater, som folkene bag DTC - Dansk Touringcar Championship - har opnået i samarbejdet med TV2. Hvis off-roading skal på skærmen, kræver det benarbejde og strategi. Og det skal komme nedefra. TV-stationerne har nok at vælge og v rage iblandt, så du skal ikke forvente noget fra den kant, så længe det ikke er gået op for TV-folkene, at der er masser af spændende TV-muligheder i off-roading.
Måske skulle danske off-roadere samle sig omkring med umas-musketérernes kendte salut: En for alle og alle for en - og lave et TV-bånd som en gang for alle sætter tingene på plads, så også TV-folkene får øje på det underholdningsmæssige potentiale i off-roading..
Med hilsen fra Morten