tilbage

Land Rover Forum  

Index
20537: Front stik aksel i 90" fra 86 (09-01-2005 19:38:23)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.96.75)
Da jeg var ude at køre en tur. i omtalte vogn, vælger den pludselik ikke at ville trække. og her taler vi om at jeg kørte ca. 90 på motorvejen. jeg lagde mig ind under bilen og kunne dreje den foreste kadang med hånden. så jeg låste center diffen og kunne nu køre igen. den har ingen mislyde af støre art og der var ingen klonk lyd. mit bud er at det er en stik aksel til for hjulet. og når man drejer bilen er det ikke altid den vil lave fuld styr udslag. det er som om det kadangled der sidder ude ved hjulet bliver blokeret.

mit spørsmål er så.
kan man skifte den aksel uden at skulle tage forhjulet af eller skal man skille helle fortøjet ad?

skal man bruge noget special værktøj elle ligende?

Har læst nogle af de øvrige indlæg og kan for stå at det ikke er så galt med de bagerste aksler.

LR hilsen REO
Index
20548: sv: Front stik aksel i 90" fra 86 (09-01-2005 22:54:59) (svar på 20537)
martin sørensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.200.62)
Hej Rasmus

Det kan være det "homoginetiske led". hvis det er det er det noget lo.., og tæmmelig dyrt. jeg fik det skiftet på værksted for over 4000,- Som jeg forstår det er det kompliceret at skifte selv.

MVH
Martin Sørensen
Index
20555: sv: Front stik aksel i 90" fra 86 (10-01-2005 08:54:47) (svar på 20537)
Christian Ballisager #5537, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 193.3.141.123)
Hej Rasmus,
Det er ikke slemt at skifte hverken aksel eller CV-led (knokkel-leddet).
MEN lad bilen stå indtil du har skiftet det - hvis bruddet på akslen ikke er "rent" så kan du få metal stykker i dit differentiale .. og det er der bestemt ingen grund til.

Du skal bruge lidt specialværktøj:
1. En 52mm rørnøgle til dine nav(fås bl.a. hos midtjysk)
2. En 12kantet topnøgletop kan ikk lige huske størrelsen - til at afmontere din skivebremser.

Som sagt er det ret nemt:
1. Sæt frontakslen op på 2 bukke eller lign. Ordenligt og sikkert tak :-)
2. Find ud af hvilken side den er gal med. Pil hjulene af og drej navene med hånden - den side hvor du kan mærke at differntialet ikke kører med .. er den side hvor det er galt.
3. Pil plastikkoppen af drivflangen (den der sidder igennem din fælg) - og pil den låsering der sidder der af.
4. Afmonter de 6 bolte der holder drivflangen - og tag derefter drivflangen af.
5. Brug din nyindkøbte 52mm rørnøgle til at afmontere dine nav-møtrikker - der sidder to - med en sikringsskive imellem. Sikringsskiven er foldet om møtrikkerne - du kan nemt banke dem fri med en mejsel.
6. Med din nye 12kantede topnøgletop afmontere du din bremsekalibre - hæng den op i et stykke snor - fx. omkring støddæmpertårnet.
7. Du kan nu pille bremseskiven af.
8. Det du nu kan se er stubakslen.
9. Afmonter stubakslen.
10. Træk forakslen ud.
11. Både aksel og CV-led ser sikkert fint ud .. så var det alligevel i den anden side det var galt :-)
12. Når du har den ødelagte aksel eller CV ude - så skal du ha' skilt CV-led fra aksel. En foraksel er jo delt op således at der er et CV-led (knokkel-led) yderst og en "alm" aksel inderst. Den nemmeste måde at skille det ad på er med en stor hammer med plast hoved. Sæt akslen op i en skruestik - og giv CV-leddet et godt dask bag på - så skulle det hoppe af.
13. Hvis du ikke kan få den brækkede stump aksel ud - så skal du ha' akslerne i begge sider ud - og så differentialet ud. (Det er i øvrigt altid en rigtig godt ide - så kan du få alle metalspåner ud.)
13. Når du sætter den aksel og CV-led sammen så vær sikker på at det er sat helt sammen.
14. Ind med akslen igen - det kan være svært at ramme rillerne i differentialet - men det skal nok lykkedes :-)
15. Så skal det bare samles igen - og der skal gearolie 80/90 på differntialet - og i drejeskålene.

Ovenstående er skrevet ud fra min ret ringe hukommelse .. så der kan være noget jeg har glemt - du er velkommen til at ringe eller skrive.

God fornøjelse med det. Der er lidt arbejde i det første gang man gør det .. men efter en 4-6 gange .. så kommer øvelsen *GG* Trust me ;-)

Hej
Christian