tilbage

Land Rover Forum  

Index
21797: Differentiale spær (01-03-2005 16:50:15)
Jan P. Bache #6591, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.88.89.22)
Hej Alle.

Har nu haft fornøjelsen af at deltage nogle gange i LR arrangementerne.

I den forbindelse, har det ofte undret mig at næsten alle de fastkørsler jeg har set (inkl. mine egne) kunne været undgået ifald bilerne havde spær på akslerne.
Jeg kan se at ARB laver denne type spær til relativt billige penge (7-800 US$). Hvad er det så som afholder de garvede LR fans fra at få disse monteret?

Jeg spørger naturligvis fordi jeg selv overvejer at få dem monteret på min Discovery, men vil da ikke gennemføre det ifald det splitter bilen af og/eller forringer bilens egenskaber på alm. vej.
Et sidespørgsmål til dette er naturlivis også om den elektroniske TC er et egentligt substitut til dette?

Venligst

J.Bache
Index
21812: sv: Differentiale spær (01-03-2005 22:41:00) (svar på 21797)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.165.134.124)
Jeg har ARB på min S111 Norsk Ex-Mil One Ton. Det er monteret af Bertelsen, og har fungeret upåklageligt. Kører man alene på Norsk vinterveje,eller ikke vej, så er fastkørsel en luksus man kan undvære. Ved fornuftig brug, så er der ikke mekanisk problemer, såsom knækkede aksler. Selfølgelig skal man tænke sig mere om,og den tung højre fods teknik frarådes. På almindelig veje/kørsels forhold, mærker man intet til ARB spære, i modsætning til en 'Limited Slip Diff', som har 'nervøse tendenser'. Mht.elektronisk TC, så spørg Bertelsen. De ved alt om ARB,og specielt montering af dette. Jeg tror han har den der dejlig Disco 11 endnu, så sammenspillet kan de fortælle dig en masse om! Personlig vil jeg fraråde montering selv, da en del tolerancer skal kontrolleres, og jeg ved at Bertelsen tager ingen chancer med gammel lejer osv. Alene dette forhindrer de fleste problemer som kan opstå med eftermontering af ARB.
Den del af foretagenet du skal overveje mest er budgetet! Hvis den er OK, så GO For It. Hilsen, 2217 David.
Index
21815: sv: Differentiale spær (01-03-2005 23:01:52) (svar på 21797)
Torbjørn Barfod #6315, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.152.206)
Hej,

Det er korrekt at man i guds eget land kan erhverve en ARB Air locker for ca. 700 USD, desværre bruger det fleste forhandlere i DK stadig min. kurs 10 når de omregner til danske priser. Således koster en Air locker i Danmark ca. 7500 – 10.000 + montage og kompressor. Montagen er ikke ”bare lige”, hvorfor det hurtigt kan løbe op i 10.000 – 14.000 pr. aksel.

Skulle du vælge selv at importere fra USA, skal du være opmærksom på at der kommer told (10%) og moms oven i prisen.

TC eller anti-spin er ikke at sammenligne med et differentiale spær, med anti-spin bremser man i hug det snurrende hjul uden greb, således at hjulet med greb ”tvinges” til at kører rundt, det kræver dog en del omdrejninger og er absolut en nyttig ting, men ikke et spær af differentialet.

En Air locker låser differentialet 100%, dette skal selvfølgelig gøres med omtanke og KUN når der er behov for det, med Air locker frakoblet kan du ikke mærke forskel i din daglige kørsel.

Mvh
Torbjørn
Index
21816: sv: sv: Differentiale spær (01-03-2005 23:25:08) (svar på 21815)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.233.238)
Jeg har nu haft fornøjelsen af at køre med Detroit Locker på min bagaksel (100% spær med over-run)og med True Track på foraksel (75 - 25% spær) i ca 1 år på min 90" V8 aut.

Det er suverænt i terræn, man skal ikke tænke så meget bare køre. Der hvor der skal tænkes er når grænserne nås, for nu forsætter bilen bare.

Jeg har for første gang kørt snekørsel med spærene monteret her de sidste dage, og det er blevet meget sjovere, jeg må indrømme at jeg havde forventet at specielt fortøjet, ville lave sjov, men man mærker stort set ikke at det er der.

Det eneste minus der er ved Detroit Locker, er hvis man giver gas i et sving, så låser bagtøjet op, og man nærmeste humper rundt i svinget, men ellers kan det klart anbefales.

Prisen er fra kr. 5000.- inkl moms, og monteringen er meget nemmere end for airlockeren.

Forsat sjov i sneen
Struntze
Index
21822: sv: Differentiale spær (02-03-2005 08:15:05) (svar på 21797)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Jeg har også Air Locker (monteret hos Bertelsen), men kun på bagakslen. Det er af rent økonomiske årsager. Jeg er godt tilfreds da det gør at hvis man er "cross axled", så låser man bare bagdifferentialet og bagakslen kan så "skubbe" bilen fri.
Selvfølgelig kan man godt bruge et på forakslen, men der er til gengæld også mere ,der kan gå i stykker foran.
Mit råd er: Køb en Air Locker til bagakslen og se så om du også har brug for en foran. Du skal kun bruge en kompressor. Husk til gengæld at købe dækpumpekittet med, da man så selv kan pumpe dækkene op efter sandkørsel eller lignende. Pumpen er ikke hurtig, men den er god at have.