tilbage

Land Rover Forum  

Index
21970: Hvem kopierer Defenderen? (06-03-2005 10:55:53)
Kenneth Lund (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.250.122)
Nu skal man ikke læse meget om Land Rover, før det går op for én, at mange LR entusiaster, mener at mange andre bilmærker forsøger at kopiere LRs Defender - og at de (naturligvis) slipper dårligt fra det.... fordi man måske er lidt subjektiv og holder af sin egen LR ;o)

Kan I ikke prøve at give mig nogle eksempler på hvilke biler, der eks. er "kopier" af Defenderen og give mig nogle bud på hvor heldigt de er sluppet fra det?
Index
21972: sv: Hvem kopierer Defenderen? (06-03-2005 11:25:21) (svar på 21970)
Ok, et godt bud kunne måske være Toyota Land Cruiser i 20-30-40-serien, som vist her:

http://www.toyota4x4.dk/fun.html#
Index
21973: sv: Hvem kopierer Defenderen? (06-03-2005 11:31:32) (svar på 21970)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.241)
Der er ingen, som kopierer Defender, men der er mange andre bilproducerenter, som også fremstiller terrænbiler i samme størrelse.
Formålet med en let 4x4 er, at kunne transporere personel og materiel gennem et uvejsomt område. Det sætter automatisk en hel del begrænsninger for designeren og derfor ligner alle no-fancy-offroaders hinanden i grove træk: firkantet og højbenet!
Toyota lagde vist først ud med Land Cruiser og designet lignede en gammel Ford pickup fra 30erne. Pga dens stræke dieselmotor og øvrige driveline blev den ret hurtig populær bl.a. hos Falck, der ledte efter et brugbart alternativt til Land-Rover Serie-bilerne, hvis uholdbarhed var ret legendarisk blandt Falck-folk.
Senere kom Mercedes med deres Geändewagen, som skulle være Tysklands svar på markedet. Det tyske forbundsværn skulle til at udskifte Autounions MUNGA og her kom MB på banen fulgt af VW, som lancerede Iltis. Sidstnævnte blev ikke bygget til det civile marked.
Både Peugeot, Steyr (MB), Fiat og Santana (LR) har eller har haft biler i Defender-klassen.
Om Geländewagen kan du søge her på Forum, blev fornylig omtalt udførlig.
En kvalitetsvurdering er altid afhængig af, hvem der er bruger og dennes forventninger til produktet.
Personligt har jeg altid været glad for mine Land-Rovers og ikke haft anledning eller lyst til, at prøve noget andet.
Index
21976: sv: sv: Hvem kopierer Defenderen? (06-03-2005 11:39:06) (svar på 21973)
"Der er ingen, som kopierer Defender, men der er mange andre bilproducerenter, som også fremstiller terrænbiler i samme størrelse." -> Lige da jeg havde trykket ok på mit indlægt, slog det mig at det ikke var "kopiere" jeg mente, som sådan. Jeg tænkte mere på hvilke andre modeller, der er ment som værende til samme målgruppe. Her er eks. Land Cruiseren naturligvis ikke en KOPI - møtrik for møtrik - men den er sat i verden til at dække samme behov - og (som jeg synes er spændende) til nogle ret anderledes priser end eks. LR. :)
Index
21993: sv: sv: sv: Hvem kopierer Defenderen? (06-03-2005 16:13:55) (svar på 21976)
Poul Helmer Larsen #5695, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.98.187)
Hej Kenneth,
Ingen andre biler dækker samme behov, som opfyldes af en Land Rover...
Nogle biler dækker nogle af de behov som Land Rover opfylder; men det er ikke det samme...
Index
22011: sv: sv: sv: sv: Hvem kopierer Defenderen? (07-03-2005 08:49:31) (svar på 21993)
Ok?? Jeg har svært ved at tro på at LR - eller for den sags skyld andre mærker - har nogle "guldklumper", som ingen andre forsøger at gøre efter.

Hvad er det du mener en LR har/opfylder, som ingen andre kan/gør?
Index
22069: sv: sv: sv: sv: sv: Hvem kopierer Defenderen? (08-03-2005 18:45:28) (svar på 22011)
Poul Helmer Larsen #5695, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.160.102.86)
Hej kenneth,
Land Rover-ikonet indeholder en udefinerlig sjæl/drøm/bevidsthed...Ja grin bare, men rigtig mange mennesker har forsøgt at finde netop "sjælen" i ikonet.
Der findes Land Rover og alle andre 4-hjulstrækkere.
Sjælen i land Rover findes i ikonet, designet, metiodevalg ved produktion, valg af markedsføring etc., etc...
Hver af elementerne kan sagtens findes sammensat på en anden måde i andre mærker, men det er kun lykkes ganske få bilfabrikker at levere et så stærkt brand (mærke) som Land Rover. - og så er Land Rover i øvrigt den eneste på markedet, ker alene (og kun) har beskæftiget sig med udvikling, design og produktion af 4-hjulstrækkere siden 1949.
Det kan være, at andre i dette forum kan hjælpe med at forklare, hvorfor Land Rover er unik...Jeg vil tro at nogle er enige i mine synspunkter.
Med venlig hilsen