tilbage

Land Rover Forum  

Index
24127: Autostol til cubby-seat? (16-05-2005 20:11:33)
Julie (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.194.145)
Hej,

Vi har en datter på 2 1/2 måned, der skal til at have en autostol. Indtil videre har hun ligget i lift (og net) på bagsædet, men der sidder hundene også, så det går jo ikke længere ;o)

For at holde bagsædet fri til hundene (og evt. gæster af og til) kunne vi godt tænke os at køre med vores datter imellem os. Er der nogen, der har erfaring med montering af autostol på cubby seat i Defender? Kan det overhovedet lade sig gøre med en topunktsele, eller skal hundene fortsat bo helt omme bagi hvor det er svært at se ud af vinduet?

Mvh

Julie

Index
24128: sv: Autostol til cubby-seat? (16-05-2005 20:49:37) (svar på 24127)
Karsten Berdiin #6538, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 217.157.239.142)
Hej julie

Jeg har set det kan lade sig gøre at montere banestol i midten - ved dog ikke lige helt præcist hvordan de gjorde - men det var ikke en suveræn løsning da den lille purk kunne sparke bilen ud af gear!

VH Signe
Index
24130: sv: Autostol til cubby-seat? (16-05-2005 20:52:13) (svar på 24127)
Mikkel Fibiger #5177, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.162.91.227)
Hej Julie

Hvis cubby-seat'et er det almindelige standartmonterede midtersæde, på forreste sæderække, så er det ligetil at montere en barnestol med hofteselen. Den løsning har vi brugt i et årstid med succes, med en fremadrettet stol. Det I skal være opmærksomme på, er at finde en stol der er beregnet og godkendt til brug med hofte-/topunktssele. Hvis jeres datter er 2,5 måned, så skal hun sidde med ryggen til kørselsretningen (Det anbefales i hvert fald)og den slags stole til hofteselebrug har vi ikke haft nemt ved at finde, så der sad vores bagudvendte barnesæde på højre forsæde med trepunktsselen.

Håber det kan bruges

Hilsen
Fibiger
Index
24137: sv: Autostol til cubby-seat? (16-05-2005 21:46:47) (svar på 24127)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.93.221.43)
Hvad bil snakker vi om ?
Index
24141: sv: sv: Autostol til cubby-seat? (17-05-2005 08:07:34) (svar på 24137)
Julie (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.194.145)
Tak for svarene.

Vi taler om en Defender 110 med standard-midtersæde mellem forsæderne ( I ved, sådan et man monterer når man gerne vil være en stor personbil *G*)

Jeg har også overvejet at montere autostolen på passagersædet, men hvor skal jeg så sidde? Jeg har nogle lange stænger, og befinder mig svært ubekvemt i midtersædet.

Vi kunne jo også bare gen-montere den gamle cubby box og så lægge babyen derned sammen med solbriller og assorterede snotklude. Det er der nok ingen der opdager ;-)

Mvh

Julie
Index
24191: sv: sv: sv: Autostol til cubby-seat? (19-05-2005 09:42:57) (svar på 24141)
Peter Sølvtofte #6380, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.160.12.118)
Hej Julie
Da vores dreng var helt lille pillede vi sædet ud og skruede den bagudvendte barnestol fast i de huller der er til midtersædet.
Nu er han (drengen) blevet større og det fremadrettede sæde er ligeledes monteret uden midtersæde (dog hævet så lillemanden kan kigge efter andre Laro'er), fordel; sædet kan komme lidt længere tilbage og du kan komme til at skifte gear. Du / i er velkomne til at kigge forbi Husum...
Peter
Index
30221: sv: Autostol til cubby-seat? (21-12-2005 15:03:17) (svar på 24127)
Christian Pejtersen #6721, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.49.198.101)
Hej. Jeg har netop skrevet dette indlæg, og jeg kan godt se at jeres barn ikke længere er 2.5 mdr. gammel, men måske kan i alligevel bruge noget af det....

BabySam forhandler en autostol i en udemærket kvalitet der hedder Graco. Sammen med Gracostolen får man en plastikbase, som stolen kan sættes ned i. Denne base kan som en af de få på markedet fastgøres udelukkende med hofteselen fra det midereste sæde, fuld forsvarligt og godkendt af relevante myndigheder. Basen sidder altså fast i bilen, men det smarte er så, at man kan tage selve stolen over i en anden bil, og fastgøre denne på traditionelt vis med 3 punktsselen. På denne måde kan vi herhjemme nøjes med denne ene stol til begge vore biler, smart synes jeg.
Vi venter selv barn til marts/april og det er sådan en stol vi skal have. Lige nu er jeg ved, at overtale BabySam i Roskilde til at leje den til mig, som de gør med så mange andre stole (bare ikke denne). Denne stol skal jo kun bruges i få måneder, og herefter skal der monteres en større autostol på midtersædet. Jeg ved, at Kenneth fra Østsjælland har gjort sig nogle gode erfaringer med dette og dem vil jeg lure af når tiden kommer.
I korte træk forstod jeg det han har gjort som følgende:

1. skære ryglænet af midtersædet og bevar selve sædet til bagdelen fast monteret i bilen. På den måde kan barnesædet komme ekstra langt bagud.
2. Det fastgøres med hofteselen og boltes så fast i ryglænet, solidt og forsvarligt.
3. Førersædet og passagersædet forhøjes lidt med nogle bøsninger, og derved kan "voksen" sæderne komme et par cm. længere bagud, også rart for benpladser, men fidusen var vist at barnet ikke sidder omme "bagved" og flagre, men man sidder mere ved siden af hinanden. Således skal man heller ikke vende sig 180 grader for at tørre næse, samle sut op m.v.
4. Gearstangen kan bukkes eller forkortes således at når ungerne vokser kan de ikke, med benene, nå at sparke gearstangen ud af gear.

Det var vist sådan har forklarede mig det, genfortalt uden ansvar, da jeg kan have misforstået/glemt et eller andet.

Håber i kan bruge det.

Jeg har aftalt med BabySam at jeg skal ringe tilbage til januar - efter travl juletid, og tale med ham igen, så ville han se på det. Er der andre der har brug for en lign. ordning kunne vi måske lettere få igennem at leje disse sæder til vores biler ? Hvis i er interesseret tager jeg gerne kontakt til ham på vores alle sammens vegne, såfremt det ikke er i strid med nogle interne DLRK regler ?
Svar på denne kanal, så skal jeg se hvad jeg kan gøre.

mvh. Christian