tilbage

Land Rover Forum  

Index
30259: 2 personer på passagersædet (25-12-2005 15:50:08)
Bo Møller Rasmussen #5789, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.141.13)
Er der nogen der ved, om der må være 2 personer på passagersædet i en gul plade bil, hvis de ikke er til gene for føren og kun den ene har sikkerhedssele på. Jeg vil være glad, hvis der kan henvises til en lov, da nogen siger at man godt må, og andre at man ikke må.
Index
30260: sv: 2 personer på passagersædet (25-12-2005 16:49:34) (svar på 30259)
Christian Glerup Hansen #6476, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.202.212)
Hejsa Bo

Jeg er engang blevet stoppet med en person bag i min corolla van dengang, og fik self en bøde, men personen fik at vide han bare kunne springe ind på passagersædet til den anden så længde han ikke var til gene for, jeg var lidt overrasket og spurgte om det nu kunne være rigtig, han sagde at der måtte være så mange bare de ikke var til gene, har dog ikke lige noget link til en lov

Christian Glerup Hansen
109 V8
Index
30261: sv: 2 personer på passagersædet (25-12-2005 17:25:11) (svar på 30259)
Christian Pejtersen #6721, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.198.46.177)
Færdselslovens § 80 siger:

§ 80. Såfremt en siddeplads i bil, på motorcykel eller knallert er forsynet med sikkerhedssele, skal denne under kørslen anvendes af den person, der benytter siddepladsen, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Børn under 3 år skal i stedet for sikkerhedssele anvende barnestol eller andet godkendt sikkerhedsudstyr tilpasset barnets højde og vægt. Børn, der er fyldt 3 år, men ikke 7 år, kan i stedet for sikkerhedssele anvende barnestol eller andet godkendt sikkerhedsudstyr tilpasset barnets højde og vægt. Der kan i kombination med sikkerhedssele anvendes selepude.
Stk. 3. Pligten til at anvende sikkerhedssele gælder ikke ved bakning eller under kørsel på parkeringsplads, servicestation, værkstedsområde eller under lignende forhold.
Stk. 4. Føreren skal påse, at passagerer, der endnu ikke er fyldt 15 år, anvender sikkerhedsudstyr i overensstemmelse med stk. 1-3 samt regler herom fastsat i medfør af stk. 5, nr. 1-3.
Stk. 5. Justitsministeren kan fastsætte regler om,
1) hvordan sikkerhedsudstyr til børn under 3 år skal anvendes,
2) at visse personer fritages for pligten til at anvende sikkerhedsudstyr,
3) fritagelse for pligten til at anvende sikkerhedsudstyr ved særlige former for kørsel, og
4) at føreren af en bus helt eller delvis fritages for den i stk. 4 nævnte pligt, samt om, hvilke foranstaltninger føreren i stedet skal træffe.

På almindelig dansk betyder det, at i f.eks. en gulplade bil skal føreren og passageren i bilen have sikkerhedssele på. Yderligere passagere skal ikke have sele på, da der ikke er flere seler. Det er korrekt, at du må stoppe så mange mennesker ind i bilen - bare ikke de griber ind i det forhold, at føreren af bilen - som altid kan føre køretøjet på fuldt ud betryggende måde. Det er ikke noget specielt ved mennesker, papkasser, brædder og alt andet der læsses i bilen må heller ikke gribe ind i førerens udsyn og betjening af bilen. Grove overtrædelser medfører betinget frakendelse af føreretten.

Der er dog kommet den lille krølle af en lovændrig, at børn ALTID skal være spændt fast, og at børn skal spændes fast FØR voksne. Dvs at såfremt der er børn med i bilen, skal disse altid være fastspændt og man får et klip i kørekortet såfremt dette ikke er sket. Man kan ikke dække sig ind under, at der kun er 2 seler, og disse er optaget af de voksne, og derfor sidder børnene på skødet uden sele. Eneste mulige løsning er, at børnene er fastspændt, og de voksne sidder på skødet af barnet, og det kan vist ikke lade sig gøre i praksis.

Med hensyn til at ligge bag i en gulplade bil, må man som udgangspunkt ikke det, og det er korrekt at personen der ulovligt lader sig transportere får en bøde. Der er dog nogle lettere indviklede undtagelser for hvornår der faktisk gerne må være personer i varerummet. Jeg kan dem ikke udenad, men det er noget med erhvervskørsel over kortere afstande, f.eks. rengøringsfolk der skal fra sted til sted i arbejdsøjemed på samme arbejdes dag.

Håber det var svar nok for dig, rigtig gældelig jul og godt nytår.
Index
30262: sv: sv: 2 personer på passagersædet (26-12-2005 09:07:32) (svar på 30261)
Jonas (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.116.65)
Hej Pejter

Og her gik jeg og troede at du havde Juleferie...
Anyway... Glædelig Jul og Godt Nytår!

Hilsen
Jonas
Index
30264: sv: sv: sv: 2 personer på passagersædet (26-12-2005 10:48:06) (svar på 30262)
Christian Pejtersen #6721, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.198.46.177)
Hej Jonas.

He He... har lige været syg hjemme i næsten 14 dage, så jeg er voldsomt understimuleret ! Hvad kører du i disse dage ?

Pejter
Index
30266: sv: sv: sv: sv: 2 personer på passagersædet (26-12-2005 11:53:20) (svar på 30264)
Lars Billingsley #3879, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.162.79.166)
vil det sige at de sidste 14 dage har vi kunne køre for stærkt uden at blive bustet af en LR betjent ? Øv :)
Lars/Biltris

der er også noget om at man må være bag i bilen hvis det er et orkester der transporteres ,i en LR er det nok kun et one man band.
Index
30267: sv: sv: sv: sv: 2 personer på passagersædet (26-12-2005 18:14:36) (svar på 30264)
Jonas (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.116.86)
Hej Pejter

Jaeh... Nu bruger vi jo ikke sygdom i min familie...! ;-)
Bortset fra det, så god bedring!
Og så har jeg pt. en Citroen BX, en Toyote Dyna lastvogn og en Toyota Landcruiser, meeen... Jeg arbejder på at få en LR 110" Td5 hjem fra Tyskland som bus!
Fortsat god Jul!

Hilsen
Jonas