36909:
sv: sv: Topløs sikkerhedssele (04-08-2006 11:30:47) (svar på
36889)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (
ip-adr: 194.255.74.158)
Hej Martin
Pauls forslag er det bedste, men du kan da godt få mine erfaringer også. Jeg har tidligere fået at vide hos færdselsstyrelsen at hofteseler er tilstrækkeligt, hvis en Land Rover kører topløs. Det hedder sig i deres vejledninger for Syn at hoftesele kan accepteres, hvis ”…fastgørelse af trepunktssele ikke eller kun vanskeligt kan foretages” (citeret efter hukommelsen). Og jeg har som sagt fået at vide af en ingeniør i fstyr at min fortolkning af reglerne er korrekt – du behøver ikke andet end hofteseler for at din bil kan synes. Det gælder i øvrigt også hvis bilen er forsynet med softtop.
Men når du nu HAR en styrtbøjle hvor selen kan monteres, så stiller sagen sig måske anderledes. Hvis jeg var dig, så ville jeg kører en tur op til den lokale synshal og spørge. Eventuelt ved selve synet. Print vejledningen for syn af køretøjer ud fra fstyr.dk og vis dem den relevante passus om selebefæstigelse, men sig i samme åndedrag at selv om du ikke BEHØVER at køre med andet end hofteseler, så vil du gerne pga. sikkerheden. Så vil jeg gerne se den synsmedarbejder, der vil nægte at hjælpe dig med dimensionering af fastgørelsespunktet.
Og under alle omstændigheder bør man naturligvis ikke bruge andet end trepunktsseler i vores dejlige åbne sommerklædte Land Rovere, selv om loven altså tillader mindre – og kører du nogen som helst form for terræn, så er en styrtbøjle også et must.
RH Niels