tilbage

Land Rover Forum  

Index
40112: Greenlaning (27-11-2006 11:16:23)
Jakob Pedersen #7674, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.163.185.54)
Nu vil jeg vide det...

Læser om det i Oasen, på dette forum og regionernes hjemmeside!

Greenlaning (eller hvordan det nu staves/udtales, ser en del forskellige måder), hvad er det?

Hilsen

Jakob
Index
40115: sv: Greenlaning (27-11-2006 11:43:30) (svar på 40112)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.215.8)
Hej Jakob!

Greenlaneing er et begreb, vi har overtaget fra briterne som i vores køretøjers hjemland har masser af noget, de kalder public byways, som man normalt har ret til at færdes ad, også i bil, hvis bilerne ellers kan. Vejene er meget gamle og hyppigt overgroede (green lanes). De ligger gerne meget smukt og mange af dem er lige i øjeblikket genstand for en voldsom strid, idet nogle organisationer gerne vil have dem for sig selv og absolut ikke ønsker at 4x4-køretøjer skal have lov til at køre der.

I Danmark vil et tilbud om greenlaneing gerne betyde en køretur ad smalle veje, undertiden grusvej eller sågar jordveje. Turene er gerne lagt, så man kommer steder, man normalt ikke ville færdes (arrangørerne har fået de fornødne tilladelser fra evt. jordbesiddere)og vil normalt højest betyde en lettere snavset bil, så disse ture er særdeles velegnede for nye medlemmer, som skal ud at prøve deres nye køretøj, møde de andre medlemmer og få en god dag ud af det. Turene kræver normalt ikke, at man har erhvervet terrænbevis, men spørg lige arrangørerne først!

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
reg. Fyn
Index
40116: sv: sv: Greenlaning (27-11-2006 12:00:09) (svar på 40115)
Jakob Pedersen #7674, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.163.185.54)
Hej Jørgen,

Super svar, tak for det.

Jakob
Index
40121: sv: sv: Greenlaning (27-11-2006 13:17:20) (svar på 40115)
Henrik Prange #7703, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 130.227.160.31)
Hej

Er der efterhånden nogen steder på Sjælland eller omegn, med små listige veje hvor man nogenlunde lovligt kan hygge sig med lidt privat greenlaneing, uden at skulle have forudgående tilladelser?

Tips er velkomne!

Hilsen Henrik
Index
40134: sv: sv: sv: Greenlaning (27-11-2006 16:49:34) (svar på 40121)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.156.110)
Hej Henrik

Nu skal jeg ikke gøre mig klog på, hvad der er af muligheder på Sjælland (måske dog nærmeste omegn!), men en tommerfingerregel er, at hvis en vej er skiltet med vejnavn, så må du uden videre færdes på den; hold dig derimod langt væk fra skov- og markveje, også selv om der ikke er opsat forbudsskilte, disse veje må du kun færdes på, hvis du har ejerens tilladelse.

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
reg. Fyn
Index
40195: sv: sv: sv: Greenlaning (29-11-2006 00:26:57) (svar på 40121)
Per Brunsgaard #0536, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.188.205)
Hej Henrik
Det med adgangen til småveje, og i det hele taget offentlige bi- og sogneveje, hvor vi og andre motorkøretøjer lovligt kan køre, er noget som jeg de sidste par år har gjort opmærksom på i Friluftsråds arbejdet.
Jeg mener vi alle sammen skal sørge for at opretholde offentlighedens færdselsret, også for de mororicerede, på disse veje.
Vi har glæde af dem i Land-Rover kredse, men også familien med "gammelmor" i bilen, eller folk med handicap, har på denne måde mulighed for at komme tæt på en natur som ikke findes, eller kan nydes ved de trafikerede veje.
Jeg vil også gerne her opfordre til at alle holder et vågent øje med disse veje, nu kommunerne begynder at fokucere på besparelser på vejområdet, der er mange sogneveje som de forsøger at gøre til private fællesveje for derigennem at spare på vej- og vinter vedligeholdelse.
Men det har den uheldige virkning at hvis beboerne på vejstrækningen ikke ønsker uvedkommende motorkørsel på vejstrækningen kan de af vejmyndigheden få lov til at opsætte skilte som forbyder motorkørsel uden lovligt ærinde til området.
Derfor er det vigtigt vi gør indsigelser og sørger for at ingen vejstrækning, hvad enten det er grus eller asfaltvej overgår til privatvej, men fortsat er til offentlig færdsel også med motor.
Det kan lykkes, har selv prøvet det på Sydfyn i forbindelse med et forsøg på at lukke en jernbaneoverskæring og dermed ændre en lang vej gennem Hvidkilde skoven til privatvej.
I første omgang er det vigtigt at få stoppet projektet op, dernæst at få lokale og dagspressen til at gå ind i sagen så der kan blive sat focus på vi alle fortsat skal have lov at færdes på de små veje.
De gamle kort fra Geogætisk Institut 1:20.000 viste hvad status de enkelte veje havde, og om vi måtte køre på dem, men de er desværre ikke længere gældende, men kan måske bruges som et fingerpeg på en aktuel vejs status, ellers kan kommunernes vejmyndighed oplyse om vejen er privat eller kommunal.
Men læg bare et pres på Friluftsrådets kredsbestyrelser, hvis i finder veje der er problematiske, se under http://www.Friluftsraadet.dk
og regionalt og kredsbestyrelser
Index
40153: sv: Greenlaning (27-11-2006 22:59:27) (svar på 40112)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.88.113.48)
Hej Jakob, jeg se du tilhører reg. sydsjælland og to af dine medlemskollegaer (Mayri og Niels fra Slagelse(og Henrik)) deltog i Lolland/Falsters Greenlaning på Møn her for nyelig, du kan på jeres hjemmeside (klik i den grå bjælke øverst oppe) se billeder fra turen.
Og i den nye OASE kan du, under region Lolland/Falster, læse en beretning fra en foregående Greenlaning på nord Falster, det kan da give et billede af hvad der er.
Du er i øvrigt altid velkommen til at deltage i vores ture i region Lolland/Falster.
Vi ses derude.
mvh
Kenneth Poulsen - regionsskriverkarl i reg. L/F
Index
40168: sv: sv: Greenlaning (28-11-2006 14:41:09) (svar på 40153)
Jakob Pedersen #7674, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.199.231.178)
Hej Kenneth,

Først: Tak for den stående invitation, den skal jeg nok få brugt, ville gerne have være med sidst.

Jeg har set fotos i rergionens side og omtale i Oasen, og faktisk var det derfor jeg blev nysgerrig for at vide helt præcis hvad det nu var. Men ellers tak for tippet.

Vi ses syd på

Jakob