tilbage

Land Rover Forum  

Index
43286: Freelander, underlig lyd ved brug af kabineblæser (23-02-2007 17:27:44)
Lars Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 86.52.78.205)
Hej

jeg har en 2003 Freelander TD4 som skaber sig lidt her i vinterkulden.

Når kabineblæseren kører og luftfordelingen er enten på defroster eller fordelt mellem forrude og fødder (de 2 pos. længst til højre), så kommer der en underlig lyd fra motorrummet. Det lyder lige som 2 tandhjul der ikke går i indgreb.

Lyden er kraftigst når man tager gassen af. Og så vidt det kan vurderes, så skal motoren være driftsvarm for at lyden er hørbar.

Hvad er der galt? Hvor skal jeg lede?

Hilsen
Lars
Index
43289: sv: Freelander, underlig lyd ved brug af kabineblæser (23-02-2007 17:52:41) (svar på 43286)
Jens Chritensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.57.97)
Din kabineblæser har ikke noget at gøre med motorrummet det hele er inde i bilen. Det kan være møg/blade hvis der ikke er pollenfilter i eller hvis det er langt tid siden det er skiftet.Det er set før på den model at varmelegmet er utæt for vand, det kan ses på venstre side af varmeapperratet hvor du har din højer fod når du køre der vil være kølervæske. Er der air-con? org. eller uorg. mont.
Index
43300: sv: sv: Freelander, underlig lyd ved brug af kabineblæser (23-02-2007 20:24:11) (svar på 43289)
Der er air-con, originalt monteret.

Jeg har ikke lige overbklik over hvor pollenfilteret er og om det er skiftet for nyligt. Jeg vil næste gang jeg skal ud og køre se efter vand fra varmeapparatet.

Efter at have set og hørt nærmere efter, så kommer lyden fra højre side af motorrummet, men er kun til stede når kabineblæseren kører og når fordelingshåndtaget er på de 2 pos. længst til højre.
Index
43329: sv: Freelander, underlig lyd ved brug af kabineblæser (24-02-2007 17:15:20) (svar på 43286)
Yderligere info:

Der er air-con, monteret fra ny.

Lyden kommer 100% sikkert fra motorrummet. Nærmere bestemt i højre side.

Lyden kommer kun når en af de 2 pos. længst til højre er valgt på fordelingshåndtaget.

Lyden kommer kun når kabineblæseren rent faktisk kører (1-4).

Lyden er afhængig af motoromdrejninger og forsvinder når motoren standser.

Er der nogle virer/kabler til ventilationen der går forbi remtrækket på motorens højre side som kan tænkes at skrabe på?

Er der nogle ekstra kredse på kølesystemet som slås til/fra i visse situationer.

Kan jeg få nogen glæde af Haynes bogen til modellen selv om at den kun dækker 1997-2002?

Hvis jeg søger proff. assistance, hvilket værksted i det østlige jylland kan anbefales? Har endnu ikke haft bilen så længe at den har været afsted endnu.

Hilsen
Lars
Index
43330: sv: sv: Freelander, underlig lyd ved brug af kabineblæser (24-02-2007 18:01:37) (svar på 43329)
Jens Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.27.122)
Er lyden der også når Air-con er slået fra? Det eneste der er i det hjørne af motorrummet som du beskriver er Air-con.kompresser der sidder en kobling som kan støje hvis den er def.
Index
43385: sv: sv: sv: Freelander, underlig lyd ved brug af kabineblæser (25-02-2007 20:38:45) (svar på 43330)
Ja, lyden var der (også) når A/C var off. Jeg havde egentlig ikke prøvet med det tændt.

Så under en længere køretur i dag (Århus - Aalborg og retur) så måtte jeg undvære luft til forruden. Ikke det store problem før sidst på turen, så havde jeg jo været inde og ude nogle gange og fået lidt vand med ind. Det kan jo ikke undgås sådan som føret er for tiden.

Da forruden så ville dugge lidt til pga. manglende luftcirkulation så ville jeg lige prøve at tænde A/C for det plejer jo at kunne affugte luften. Lige da A/C blev tændt, så så kom lyden frem igen, men nu i alle pos. på luftfordlingshåndtaget. Øv også, A/C off.

Efter at jeg er kommet hjem, så prøvede jeg lige alle kombinationerne igen, A/C on/off etc. Nu virker det perfekt, ingen mislyde. Jubii.

Og så alligevel ØV! Der er jo noget galt, oven i købet en periodisk fejl. Men nu kan det vente lidt, bilen skal jo snart til stort eftersyn alligevel.

Hilsen Lars
Index
44787: sv: Freelander, underlig lyd ved brug af kabineblæser (29-03-2007 22:46:32) (svar på 43286)
Lars Lindenborg Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 86.52.78.205)
Hej alle,

løsning på problem.

En en effektiv og meget kompetent LR mekaniker trak det plastikskjold på plads som beskytter motorrummet mv. for det skidt der er ude omkring højre forhjul. Det går på når det ikke sidder som det skal.

Mvh
Lars