6382:
sv: sv: sv: Stort olieforbrug i 2.5 l diesel (11-11-2002 22:47:58) (svar på
6380)
paul sehstedt (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 212.54.94.13)
Lad mig være lidt meget påståeligt: der findes reelt kun to gode motoroliemærker ! Duckhams og Quaker State.Begge findes i 20/50. Jeg er ikke tilhænger af fuldsynthetiske motorolier, fordi de er for rensende, dvs. at de renser cylinderne for meget og med deraffølgende større olieforbrug.
Et olieforbrug på 1,0 - 1,5 % af brændstofforbruget kan tolereres, men Du skal stort set altid regne med, at olien fra top til middel forsvinder, mens den gerne skulle blive liggende på middelniveau. Du bør således ikke fylde op til top, når oliestanden er på middel. Undtagen dog, hvis Du skal ud i hårdt terræn med skrappe stigninger. Før terrænkørsel altså altid toppe op !
Prøv altså at holde øje med, hvor mange km Du kan køre med middeloliestand.
Du bør køre frisk frem, dvs lad motoren gerne rotore med høje omdrejninger i gear 1, 2 og 3, mens Du skal køre mere moderat i 4 og 5. Alt naturligvis afhængigt af trafik- og vejinstallationsforholdene.
En 2,5 l diesel er en ganske udmærket og slidstærk maskine og 250 til 300 k km er ikke usædvanlig. Jeg tror ikke, at Din motor er slidt.
Lad høre fra Dig igen, når Du har kørt flere km.
Rover hilsen
Pau-Se