tilbage

Land Rover Forum  

Index
6374: Stort olieforbrug i 2.5 l diesel (11-11-2002 20:00:32)
Knulp Rittmeyer #6112, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.249.165.50)
Jeg har for kort tid siden erhvervet en 110" med en 2.5 l diesel motor. Jeg er positivt overrasket over brændstof forbruget. Det bekymrende er derimod olieforbruget. Jeg har kørt ca 1600 km med den og den har konsumeret 4 l olie. Det vil jeg mene er klart i overkanten.
Det drypper en smule, men ikke så overdrevet meget.
Er der nogen der har et bud på hvor overforbruget kunne stamme fra og på hvordan det kan afhjælpes?
Index
6377: sv: Stort olieforbrug i 2.5 l diesel (11-11-2002 20:11:28) (svar på 6374)
paul sehstedt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.237.22.152)
Ja, og så den lange... Dine oplysninger er yderst sparsomme; derfor nogle spørgsmål: kommer der hvidblålig røg fra udstødningen ? Hvordan var den tidligere ejers kørselsmønster.? Har Du skiftet oliemærke og type ? Hvor mange km har maskinen kørt ?

Hvordan bruger Du bilen ?

Mange små ture slider motoren, fordi den kigge bliver varm. Skifter Du motoroliemærke fra fx. Shell til Statoil, vil der altid være et øget forbrug pga forskellige additivers reaktion. Det varer ca. eet olieskift indtil motoren har vænnet sig til den ny olie.

Den dyre afdeling er, at motoren ganske enkelt er slidt op.

Svar tilbage og Du skal få mange gode råd fra dette elitære forum.

Index
6380: sv: sv: Stort olieforbrug i 2.5 l diesel (11-11-2002 20:36:41) (svar på 6377)
Knulp Rittmeyer #6112, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.249.165.50)
Nej, der er ingen blålig røg fra motoren.
Jeg ved ikke hvad den tidligere ejer har brugt af olie. Jeg vil derfor sige der er store chancer for at jeg har hældt en anden type på.

Jeg ved ikke hvordan den tidligere er kørt. Den umiddelbart tidligere ejers erfaring var at den brugte 2 l olie på 1000 km - lidt mindre end min erfaring.

Maskinen har kørt omkring 130.000 km. Den er fra '85.
Jeg bruger den dagligt til et par korte ture. De 1600km jeg har kørt fordeler sig 50%-50% mellem korte ture og lange ture.

Motoren vænner sig til olien..?
Så er spørgsmålet hvad er at anbefale? Steder som Haynes nævnes SAE 5W/30 til SAE 25W/50. Forholdsvis vidtfavnende.
Index
6382: sv: sv: sv: Stort olieforbrug i 2.5 l diesel (11-11-2002 22:47:58) (svar på 6380)
paul sehstedt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.54.94.13)
Lad mig være lidt meget påståeligt: der findes reelt kun to gode motoroliemærker ! Duckhams og Quaker State.Begge findes i 20/50. Jeg er ikke tilhænger af fuldsynthetiske motorolier, fordi de er for rensende, dvs. at de renser cylinderne for meget og med deraffølgende større olieforbrug.
Et olieforbrug på 1,0 - 1,5 % af brændstofforbruget kan tolereres, men Du skal stort set altid regne med, at olien fra top til middel forsvinder, mens den gerne skulle blive liggende på middelniveau. Du bør således ikke fylde op til top, når oliestanden er på middel. Undtagen dog, hvis Du skal ud i hårdt terræn med skrappe stigninger. Før terrænkørsel altså altid toppe op !

Prøv altså at holde øje med, hvor mange km Du kan køre med middeloliestand.

Du bør køre frisk frem, dvs lad motoren gerne rotore med høje omdrejninger i gear 1, 2 og 3, mens Du skal køre mere moderat i 4 og 5. Alt naturligvis afhængigt af trafik- og vejinstallationsforholdene.

En 2,5 l diesel er en ganske udmærket og slidstærk maskine og 250 til 300 k km er ikke usædvanlig. Jeg tror ikke, at Din motor er slidt.

Lad høre fra Dig igen, når Du har kørt flere km.

Rover hilsen
Pau-Se