tilbage

Land Rover Forum  

Index
8006: fra disel til rapsolie (28-02-2003 09:14:39)
David s Thomsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.150.47.62)
Hej med jer

jeg er den tidligere ejer, af er slll 88"( savner den) og er ved at være færdig med mine studier, og så skal jeg have en igen, jeg har gået og funderet over om det er muligt et konvetere en 2,25l disel til at køre på rapsolie, der er vist noget med at disel motore med forlade kammer ikke kan konverteres, men jeg har ikke kunne finde noget om emnet, så vis der er nogen derude der ved noget til emnet!, så ville det da væree dejligt.
Index
8010: sv: fra disel til rapsolie (28-02-2003 10:30:00) (svar på 8006)
Tony (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.21.199)
Der er i princippet to måder at få en dieselmotor til at køre på rapsolie på:

1. Ombygning af motor og indsprøjtningssystem, for at give højere kompression og kraftigere dysetryk.

2. Tilsætning af et stof, der sænker oliens flammepunkt -hvilket betyder at en ikke-ombygget dieselmotor kan køre på rapsolie og additiv.

Førstnævnte er langt at foretrække for den almindelige forbruger, der ikke ønsker/evner at sætte sig ind i organisk kemi og forbrændingsstøkiometri -men det koster. Løsning nummer to er videnskabeligt interessant -jeg har personligt fået en 2,4 TD motor til at køre på en blanding af rå, filtreret og uraffineret rapsolie og 10% additiv. Motoren startede lettere, og ydede væsentligt bedre. Den grå - sorte røg der er normal ved kraftig acceleration blev afløst af hvidlig røg(på grund af oliens vandindhold) og den kendte duft af grillbar :)

Så det kan lade sig gøre, men jeg vil foreslå at du snakker med Per:

http://www.rapsbilen.dk

Mvh Tony
Index
8015: sv: fra disel til rapsolie (28-02-2003 18:09:43) (svar på 8006)
Michael Intile (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.131.14)
Hej David
Jeg ved at Morten Sinding har noget med så noget at gøre. Du kan kontakte ham på denne adresse:
m.s.auto@get2net.dk

Mvh. Michael
Index
8016: sv: fra disel til rapsolie (28-02-2003 19:03:40) (svar på 8006)
David s Thomsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.150.47.62)
tak for den korte respons tid.
jeg skrev spørsmålet i morges og bare iløbet af dagen er der kommet to gode svar, jeg takker for det gode forum, og vender tilbage med mine erfaringer når bilen er i stalden, har luret på en 88"softtop fra hmark.