tilbage

Land Rover Forum  

Index
14022: gløderør igen - igen (29-03-2004 09:29:57)
lennart Olsson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 131.165.99.97)
efter at jeg, gennem fine henvendelser og egen undersøgelse - havde fundet en fejl på et gløderør - og skiftet dette ene- satte jeg forvarmeren til - og efter ca. 10 sek. gik det gule lys ud- og der skete intet, den ville ikke start-ud med det nye rør - og stor var min undren - gløderøret var smeltet over-ligesom det gamle defekte, der står på røret at det er til 7 v. men så må fejlen jo være at det får 12v siden det smelter- mit ? sidder der et relæ - eller er det modstanden som sidder på torpedoen som er defekt-den bliver lun/varm
eller noget helt 3 - den ryger fra en kontakt - dog kun lys kontakten -og ikke hele tiden -- HJÆLP
Index
14070: sv: gløderør igen - igen (30-03-2004 21:53:57) (svar på 14022)
Niels Svarø #6306, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.54.95.209)
Hej Lennart

Der er noget som typer på, at alle gløde samt formodstand er stået af (kaput). Fra din tidliger beskrivelse her i Forum, er dit gløderørsanlæg to-polet hvor de fire gløderør sidder i serieforbindelse med en formodstand (glødetråden på torpedoen). Opstår der fejl på denne type anlæg får du ingen eller, i værste fald fuld spænding på gløderørene. Resultatet har du netop selv konstateret.

Hvis du har anskaffet et multimeter eller kan få dine gløderør og formodstand målt for gennemgang (o Ohm) vil det være et godt sted at starte din fejlsøgning. Check din strømskinne(de kobberskinner som forbinder gløderørene indbyrdes) samt kabler imellem formodstand/gløderør og kontakt/formodstand. Check ogs din batterispænding.

En af årsagerne til defekte gløderør kan være forkert indsprøjtningskarakteristik(stråleform) på dine brændstofdyser. Hvis dine dyser er dårlige, står til for lavt indsprøjtningstryk og giver dårlig eller ufuldstændig forbrænding vil uforbrændte koksrester sætte sig på gløderørene og dermed forhindre dem i at afgive den varme som du tilføre ved hjælp af batterispændingen. Gløderørene overbelastes og brænder af.

Når du beskriver at gløderøret har en inskribtion for 7 volt, bør du kontrollerer at det er de korrekte gløderør du anvender. Her gælder samme regler som for tændrør til benzinmotorer, hvis du skruer de forkerte rør i får du problemer. Check partnummer med workshop-manual eller Drivers Handbook - hvis du ikke har disse bøger kan du spørge hos en forhandler af BOSCH baseret på din vogntype og motor.

Som jeg læste flere af indlægene til dit problem, var der flere tilbud om hjælp fra den din egen del af landet - prøv dem.

- det kan gå godt

Niels

Index
14076: sv: sv: gløderør igen - igen (31-03-2004 10:07:31) (svar på 14070)
lennart Olsson reg. n.jyl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 131.165.99.97)
tusind tak -jeg må se om gløderør er rigtige- men der er kun ledninger mellem gløderør- ikke kobber skinner - men kan det være modstande som er problemet- ved efter tanke - opstodet problemet efter en længer kørsel med rimelig høj hastighed for en 88".
men nu har jeg så påsken til at teste videre.
jeg har flyttet tændingspunktet - så den ikke røg så blå som himmelen, og det gamle rør som blev skiftet var rimeligt rent - grå.
men er der andre som har prøvet problemet så læser jeg gerne om dette og lærer af de erfaringer som i måtte have TAK.
Index
14094: sv: sv: sv: gløderør igen - igen (31-03-2004 22:44:35) (svar på 14076)
Niels Svarø #6306, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.54.95.221)
Hej Lennart

I princippet er det ligegyldigt om der en kobberskinner eller kabler imellem gløderørene. Det gælder om en sikker forbindelse der kan bære en stor strøm. Oftest bruges kobberskinner hvorved man undgår problemer med kabler hvor de enkelte core kan knække og dermed reducere tværsnitsarealet med deraf følgende større modstand hvilket igen giver mere varmeudvikling. Desuden kan kabelskoforbindelserne give problemer med dårlig forbindelse.

Du tager alle dine kabler af og undersøger dem grundigt for defekter - rykker i dem for at checke om der er knækkede core og om kablerne er ordenligt befæstiget til kabelskoene. Vær ikke ked at rive et kabel istykker - hvis det sker er det fordi det er defekt.

Bemærk at der ved to-polede gløderør også er et stelkabel fra det gløderør i den modsatte ende af hvor kablet fra formodstanden er tilsluttet. check det på samme måde som beskrevet.

Med hensyn til formodstanden, den som er placeret på torpedoen, bør du også checke den for løse forbindelser og om den i værste fald er rådden, forstået på den måde, at den er brændt op. Du kan ikke se eller måle noget usædvanligt; men når den skal arbejde sammen de 4 gløderør bliver den så varm at den ledningstværsnit bliver mindre og derved ikke længere overføre den fornødne strømstyrke.

Den sidste komponent i systemet er kontakten hvor håndtaget minder om en stort, bøjet søm. Den kan have brændte kontakter og dermed være årsagen til dine problemer. Er kontakten gammel er det ikke unormalt at kontaktfladerne er blevet slidt, nøjagtigt som knikserkontakterne i en strømfordeler i benzinmotorer. Du har næppe mulighed for at skille kontakten ad for at checke tilstanden; prøv at måle modstanden over til- og afgangspolerne ved gantagne indkoblinger. Varigerer modstanden er den defekt.

Ved montage af gløderørene bør du smøre dem med lidt kobberpasta. Derved undgår du at de brænder faste og bliver vanskelige at skrue ud igen.

Go' fornøjelse
Niels
RR1988

Index
14099: sv: sv: sv: sv: gløderør igen - igen (01-04-2004 11:35:04) (svar på 14094)
Lennart Olsson #5865, reg. njy (medlem) (ip-adr: 131.165.102.49)
tak- jeg går igang igen - den kontakt som du beskriver - hvor er den placeret?
hilsen Lennart
Index
14106: sv: sv: sv: sv: sv: gløderør igen - igen (01-04-2004 21:49:38) (svar på 14099)
Niels Svarø #6306, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.54.95.211)
Hej Lennart

Den beskrevne kontakt, "Det bøjede søm", er åbentbart kørt på museum. Det var den man startede dieselmotorer i lastbiler og taxa i ældre bilmodeller. Den sad på instrumentbrættet, og når du spørger, er det nok fordi den ikke findes i din bil. Istedet benytter du nok en almindelig tændingsnøgle; men da den ikke kan bære den store strøm som gløderørene trækker, er kontakten i dit anlæg udskiftet med en elektrisk aktiveret kontakt. Den ligner nok et almindeligt relæ.

Hvor sidder den ?

Følg det tykke kabel fra gløderør til formodstand(på torpedoen) og derfra til relæet. Denne er forbundet til batteriets pluspol.

Når du finder relæet - check forbindelser som kan være løse eller have kabler med knækkede core, dårlige kabelsko.

mvh
Niels
RR1988

PS. Tidligere anbefalede jeg hvordan du monterer nye gløderør. Her glemte jeg at gøre dig opmærksom på, at du bør rense gløderørenes anlægsflade og gevind i topstykket med en ren klud, væddet med rense-benzin. Hullet og fladen er ofte tilsoddet efter lang tids brug og mange koldstarter.
Index
14184: sv: sv: gløderør igen - igen (05-04-2004 20:17:39) (svar på 14070)
Lennart Olsson #5865, reg. njy (medlem) (ip-adr: 131.165.102.49)
så er jeg kommet så langt at jeg har fundet fejlen- der var 2 gløderør som var defekt- jeg har en ide om at jeg har en for tidlig forbrænding - jeg har været nødsaget til at stille på pumpen - og jeg tror måske denne jystering har haft indflydelse på defekten men jeg vedikke om det kan være tilfældet- men nu forvarmer den som den skal - men jeg har haft mit døve- som man siger - den villle ikke start - og efter at have blivet slæbt efter en WW over en strækning på 1600m - opgav jeg- men så fandt vi ud af at der manglede en tilbagetræks fjeder på stopperen - og efter at en ny blev monteret - ja så virker den igen - og en enkelt justering på luftspjældet - ja- så kører den næsten som ny -
så tusind tak alle som er kommet med gode råd - de er blevet fulgt - og jeg skriver igen hvis der opstår prob´lemer
med rover hilsen
Lennart