Hej Peter...
Jeg tror også at du har et problem med enten motor eller pumpen! Hvis motoren ellers er lavet af en fagkyndig med et godt renomè, så burde du kunne udelukke den og koncentrere dig om pumpen (måskè indstillingen?) nu hvor du har skiftet dyserne (hvis de ellers er indstillet rigtigt?) For pumpen er vel ikke renoveret? Der er noget om snakken med røggastest af dieselbiler fra før 1980! Problemet er bare at du har lagt en anden og nyere type motor i dit fantastiske køretøj! En type motor som skal kunne klare de miljøkrav som sættes idag! Endvidere er der jo ikke den store forskel på en SIII fra 1977 eller en fra 1983! Og en 2.25D motor, som du har haft, kan jo godt klare en røggastest! Jeg skal ikke gøre mig alt for klog på din udstødning, men med en størrere diameter i udstødningen, jo mere må partiklerne jo også blive spredt,-ik? De gamle volvo 240 serie havde faktisk monteret 2 rør på udstødningsmanifolden(ventilstyret) som trak frisk luft fra indsugningen! Dette havde jo til formål at sprede partiklerne i udstødningen så de gamle skærgårds traktore kunne klare miljøkravet! vedr. ydelse så skal der jo være samhørighed i modstand i udstødningen og med, som du selv nævner "afføringen"! Jeg ville sætte en anden udstødning på! Prøv evt. at kontakte
www.lrparts.dk det virker som om at de har rimeligt meget erfaring med ombygning af LR og hvad der skal til for at "den nye udgave" ikke falder på et syn!
Det kunne være spændende at høre hvad du kommer frem til?
med venlige 88`er hilsner
Rasmus..