20701:
sv: sv: Indsamling ´Støt Asien´ og HB ! (14-01-2005 19:47:18) (svar på
20667)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (
ip-adr: 80.196.232.251)
Flere har stillet spørgsmålet, hvorfor klubben kan komme i krise, hvis den indsamling, som jeg har været initiator til, ikke indbringer de af HB donerede 10.000 DKK.
Det vil jeg i det følgende forsøge at klarlægge. Jeg vil på forhånd understrege, at jeg bevidst vil undlade, at komme med sympati eller antiparti for HB's handling.
Desuden betragter jeg HB som en klubinstitution og skeler ikke til, hvilke personer beklæder hvilken postition.
Vedtægterne er klubbens grundlov, som regulerer hovedsagelig den administrative del af klublivet.
Formålsparagraffen er klar formuleret og åbner ikke mulighed for dispensationer.
Ved donationen er formålsparagraffen tydeligt overtrådt.
Hvis beløbet ikke 'tilbageføres' til regnskabet, vil Landsrådet komme i et dilemma:
Formandens beretning vil ikke kunne godkendes, da Landsrådet ikke kan godkende eller dispensere fra en handling, som ikke er omfattet af formålsparagraffen.
Følgen er, at hele HB - eller måske kun Landsformanden - må afgå. En underkendelse er således at ligestille med et vedtagen mistillidsvotum.
En nuvalgt HB vil herefter have til opgave, at inddrive beløbet hos den afgåede HB.
De afgåede HB-medlemmer kan vælge at meddele, at de ikke ser sig i stand til, at betale og den nye HB vil kunne notere, at beløbet er uerholdeligt.
Men da den gamle HB så har en væsentlig gæld til klubben, kan de ikke accepteres som medlemmer ( måske kun i en periode ) og må derfor ekskluderes.
Hvis kun Landsformanden afgår, skal Kasseren fremlægge et revideret regnskab. Revisorerne vil selvfølgelig bemærke, at et beløb er anvendt udenfor formålsparagraffen, men det er Landsrådet, som skal godkende regnskabet.
Det kan heller ikke lade sig gøre og derfor må Kassereren vige posten.
Om Sekretæren går af samtidig med Formanden, er uvist. Her kender jeg ikke nogen praksis, jeg kan støtte mig til.
Godkender Landsrådet såvel Formandens beretning som regnskabet, pådrager de delegerede, som stemmer positivt, sig et økonomisk medansvar for dispositionen. De kan ligeledes gøres ansvarlig.
Det er ikke særligt hensigtsmæssigt, at den samlede HB trækker sig. Det kan nemt føre til en overgangskrise.
Jeg forsøger, at arrangere en 'blød landing': kommer beløbet hurtigt tilbage i kassen, vil Landsrådet kunne nøjes med, at uddele en mindre næse til HB og ingen behøver at forlade klubben i vanære.
Donationen vil regnskabsmæssigt med nogen velvilje kunne konteres som 'midlertidigt udlån'.
Derfor denne model, som alle kan være tilfredse med.
Skal jeg lige gentage kontonumret ?
6845 - 0000146086