tilbage

Land Rover Forum  

Index
40661: Erfaringer med Freelander Td4 (12-12-2006 21:52:25)
Stefan Bruhn Hansen #5521, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.177.110)
Overvejer køb af Freelander Td4, men ønsker i den forbindelse info FRA EJERE af Freelandere både generelt og Td4 specifikt. Har tidligere kørt både Serie III, 90'' og Disco, men ønsker i høj grad at imødekomme familiens ønsker om normal størrelse, støjniveau og rimelig håndtering med egne ønsker om Land Rover.

Jeg ønsker ikke at dræbe den enorme diskussionslyst i klubregi, men det ville nu være dejligt med informationer vedrørende emnet i denne tråd. Jeg er altså ikke interesseret i andet end informationer om Freelander, tak!
Index
40671: sv: Erfaringer med Freelander Td4 (13-12-2006 08:51:18) (svar på 40661)
Niels (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.46.189)
Hvis et ikke-medlem ellers må komme med et pip:
Vi købte en brugt Freelander TD4 årg. 2001 for et år siden. Vi gik efter et køretøj, som kan starte hver morgen uanset vejret, som er driftssikkert og som er sikker at køre i uanset føret.
Nu har vi tilbagelagt godt 25.000 km, overvejende kørsel til og fra arbejde, 120 km/dag. Vi har til fulde fået indfriet vores forventninger. Vi har fået skiftet motor til soltag og bagrude, men på forhandlerens garanti. Ellers ingen værkstedsbesøg bortset fra service. Når den køres pænt, overvejende landevejskørsel, har jeg - og bilen - præsteret at køre 14,9 km/liter mellem to optankninger. TD4 kan kun anbefales herfra (sønnike taler dog for Defender næste gang...)
Index
40675: sv: sv: Erfaringer med Freelander Td4 (13-12-2006 11:04:34) (svar på 40671)
Mikkel P. Gregersen #5583 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.225.180.119)
Jeg købte 5-dørs Freelander Td4 i januar 2006. Har nu næsten et år, og ca. 30.000 km erfaring med vognen. Den jeg købte var fra 2001, og havde kørt 98.000 km. Min bror har en næsten tilsvarende, dog ca. 6 mdr. ældre, men med samme km antal. Grunden til jeg lige nævner det er, at der omkring 110.-120.000 km ifølge vores beregninger, kommer lidt defekter på bilen. (Dette kan hænge sammen med hårdt brug - de bliver ikke sparet)

Men ellers vil jeg bare sige, at du skal sikre dig en 6 mdr's garanti, eller mere, fra forhandleren. Jeg har fået lavet el-soltag x 2, rudelister skiftet i bagerste sidedøre, slavecylinder udskiftet, indsprøjtningsdyse skiftet, 2 x ECU og nogle andre småting, men forhandleren har lavet alt det ovennævnte på garanti, inden for de første seks måneder.
Der ud over har jeg så haft lidt mindre detaljefejl... Turboslanger har jeg fået skiftet, de bliver slidt i stykker omkring 100-120.000 km, min brors røg ca. samtidigt. Ellers har jeg kun haft en "stor" reperation på min udenfor garantien, og det var det forreste kardankryds, som blev skiftet ved mit 120.000km service.

Jeg har brugt min meget, og hårdt, også i terræn. Og da jeg havde en RRC før Freelanderen, så er jeg faktisk ikke overrasket eller skuffet, over de fejl der har været på bilen. Jeg tror det er gennemsnitligt for en Land Rover der bliver brugt.

Mht. almindeligt brug, så kan jeg kun sige, at det er en genial bil. Jep, i mine øjne den bedste all-round LR der findes - til en pris man kan leve med. (dvs. excl. Disco3 og RR Sport) Man kan crusie afsted med 160km/t og samtidig have en samtale inde i bilen, og høre musikken fra anlægget. Man kan køre væk fra vejen, og ud i terrænet. Her har den selvfølgeligt sine begrænsninger, men deltag på et Land Rover Experience Kursus, så finder du ud af, hvor meget den rent faktisk kan køre off-road. - Du kører faktisk kun fast, hvis du bevidst prøver på noget, som du i forvejen ikke selv tror på...
Jeg har monteret BFG All-Terrain på min, de støjer lidt ekstra, men ikke mere end at man kan leve med det.
Før jeg satte dem på, kunne jeg køre omkring 14-15 km/l, en enkelt gang eller to har jeg faktisk haft den helt oppe på 16 km/l, men det må have været i medvind. Med BFG A/T'erne kører den ca 12 km/l, men den bliver også kørt med en lidt tungere fod nu den ikke er "ny" mere.

Jeg vil klart anbefale en Freelander Td4, jeg er vildt glad for min, til trods for de småting der har været galt med den. Hvis du vil vide noget mere, specifikt, så send mig en mail.

Mvh.
Mikkel
Index
40678: sv: sv: sv: Erfaringer med Freelander Td4 (13-12-2006 12:12:09) (svar på 40675)
Søren Høyer #7614, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.198.112.161)
Hej med dig.

Købte en privat 1,8 benzin 1999 model i januar 2006 med 95.000 kørte kiometer.

Den har nu kørt 110.000 og der har ikke ikke været nogen nævneværdige overraskelser. Den kører lidt kortere på literen end en diesel (ca. 9,5) men da kører jeg også på BF Goodrich All AT som er absolut anbefalelsesværdigt. De kan både klare landevej uden for meget larm, høj sne, mudder og er gode som all-round terraindæk.

Freelanderen kan maget mere end man tror i terrænet, men de fleste byder ikke deres pæne ubulede Freelander det samme som mange byder en ældre og ramponeret Defender - men den kan godt derude, blot man har nogle ordentlige dæk på.

Umidelbart tror jeg ikke at der er flere problemer med Freelander end med andre biler - og hvis de brækker sammen, er det ofte fordi de blier brugt hårdt jf. Mikkels beskrivelse. Jeg har også vrøvl med soltaget. Det kører endnu, men motoren er defekt og taget er ikke helt tæt når det regner meget. Har valgt som alternativ til en dyr rep (ca. 6.500 kr) at nøjes med at nyde lyset fra oven, men undlade at bruge taget. Bilen har AC, og det er alt rigeligt.

Jeg syntes at man får en velkørende og formidabel bil i 1,8 benzin til en rigtig god pris. Prisforskellen taget i betragtning (ca 30.000), så ville jeg ikke vælge en TD4 - med mindre man skal køre 100 km om dagen. Man sidder godt, den kører godt- og kan klare næsten alt det man kan komme ud for her i DK. I terrænet er en 1,8 lige så god som TD4, og jeg har lidt på fornemmelsen at der er færre motorproblemer med benzinmodellen end med diesel.

Iøvrigt kostede et 100.000 km service 3.400 kr inkl moms og reservedele - det kan man vel ikke seige er galt.

Håber at du finder en god bil men husk før købet at tjekke:
- soltag, motor og rem må ikke larme når taget lukkes
- utæthed i soltagets forreste kant (der kommer rust hvis det er utæt)
- utæt bagrude. Der er plamager i luftet, og der kan være vådt ved l lugen i bagrum
- bakgear. Nogle modeller kan være svære at få i bakgear uden larm
- defekte tændkabler og fordeler (kun benzin)
- utæt toppakning (kun benzin)

God fornøjelse.

Index
40685: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med Freelander Td4 (13-12-2006 19:33:04) (svar på 40678)
Lennarth Baagøe #7595, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.246.117)
Hej Stefan

købte også en brugt freelander fra år 2000 for ca 6mdr.siden
kan kun anbefale den, super bil til allround brug.

jeg har ikke haft problemer med min (7/9/13)

håber vi ser og høre mere til dig

mvh
Lennarth
Index
40692: sv: Erfaringer med Freelander Td4 (14-12-2006 12:52:12) (svar på 40661)
Stefan Bruhn Hansen #5521, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.177.110)
Tusind tak til jer alle, fordi i ville dele erfaringerne med mig og andre interesserede.

Faktisk havde jeg en specifik bil i kikkerten, men nu viser det sig dæleme, at vedkommende har taget fejl og der er tale om en 2,0D. Jeg har kun hørt godt om Td4, men ikke så meget godt om 2,0D. Er der evt. nogen, der har erfaringer med denne? Udover Td4 findes der vistnok 2 forskellige 2,0 liters dieselmotorer i den gamle Freelander, eller hvad?

Hvad angår benzinmodeller, så er jeg også meget fristet af besparelsen på indkøbsprisen, men jeg synes simpelthen at benzinen er for dyr (også i totalberegningen i forhold til min kørsel). Derfor bliver det ikke en benzin-udgave.

De fleste indlæg nævner bilens generelle/all round egenskaber som værende et plus. Det er netop en sådan udtalelse jeg ledte efter, da det formentlig kun vil blive til lidt greenlaning terrænmæssigt, men 4x4 er jo særdeles praktisk både i dårligt føre herhjemme, men også i f. m. skiferier m.v. Det lader til, at Freelander vil kunne opfylde mine behov for en solid personbil med tilstrækkelige 4x4 egenskaber.

Tak for hjælpen!

- Og til Lennarth! Jeg er skam mangeårigt medlem, blot uden det rigtige bilmærke i øjeblikket! Vi ses helt sikkert!

Stefan Bruhn
Index
40699: sv: sv: Erfaringer med Freelander Td4 (14-12-2006 18:26:35) (svar på 40692)
Mikkel Pærremand Gregersen #5583 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.225.180.119)
Hej Stefan,

Efter min allerbedste overbevisning, så er der kun to diesel motortyper. 2,0 fra beyndelsen og frem til midten af 2000, hvor den så bliver afløst af Td4 modellen. (Som efter min anden bedste overbevisning er fra BMW, som jo bekendt ejede Land Rover i en periode)

Det er ikke kun motoren der er forskellen på Td4 og "almindelig" 2,0 diesel. I forbindelse med faceliftet og motorskiftet, blev en række dele også skiftet. Hvor stor betydning det har, skal jeg ikke kunne sige, men jeg vil anbefale dig en prøvetur i en 2,0 "almindelig" og en Td4. Der er ikke kun 24% større moment i Td4'eren, den føles ganske enkelt - i mine øjne, som en helt anden bil. (Jeg kan da have prøvet sol og vind, men det er mine erfaringer fra 25 prøveture eller der omkring)

Mht. det andet der blev skiftet ud over motoren, så drejer det sig f.eks. om koblinghalløjet, visco-systemet og gearkassen. Men der er mange flere ting, hvo meget det har af betydning, det aner jeg ikke, men prøv at hør dig ad hos de aut. Land Rover værksteder - snak med mekanikerne, de ved hvad forskellene er mere præcist, og har nok også en idé om, hvorvidt der er flere fejl på den gamle end den nye osv.

Mht. off-road egenskaber, så var jeg med på et Experience-kursus for Freelandere, og der var der ikke nævneværdig forskel på ny og gammel diesel eller benzin. Det kom mest an på føreren, og dækkene.

Knæk og bræk med købet.

Og til dem med vand i bagagerummet, indtrængning over bagruden, siver ned i "værktøjsrummet" - der findes der en gør det selv løsning. Evt. interesserede kan bare sende mig en mail.
Index
40704: sv: sv: sv: Erfaringer med Freelander Td4 (14-12-2006 20:31:07) (svar på 40699)
Lennarth Baagøe #7595, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.246.117)
hej stefan

jeg ved godt den kunne misforståes ;)

jeg mente nu som FREELANDER ejer...

håber du finder en.

mvh
Lennarth

hils altid på en FREELANDER :)