40675:
sv: sv: Erfaringer med Freelander Td4 (13-12-2006 11:04:34) (svar på
40671)
Mikkel P. Gregersen #5583 (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 130.225.180.119)
Jeg købte 5-dørs Freelander Td4 i januar 2006. Har nu næsten et år, og ca. 30.000 km erfaring med vognen. Den jeg købte var fra 2001, og havde kørt 98.000 km. Min bror har en næsten tilsvarende, dog ca. 6 mdr. ældre, men med samme km antal. Grunden til jeg lige nævner det er, at der omkring 110.-120.000 km ifølge vores beregninger, kommer lidt defekter på bilen. (Dette kan hænge sammen med hårdt brug - de bliver ikke sparet)
Men ellers vil jeg bare sige, at du skal sikre dig en 6 mdr's garanti, eller mere, fra forhandleren. Jeg har fået lavet el-soltag x 2, rudelister skiftet i bagerste sidedøre, slavecylinder udskiftet, indsprøjtningsdyse skiftet, 2 x ECU og nogle andre småting, men forhandleren har lavet alt det ovennævnte på garanti, inden for de første seks måneder.
Der ud over har jeg så haft lidt mindre detaljefejl... Turboslanger har jeg fået skiftet, de bliver slidt i stykker omkring 100-120.000 km, min brors røg ca. samtidigt. Ellers har jeg kun haft en "stor" reperation på min udenfor garantien, og det var det forreste kardankryds, som blev skiftet ved mit 120.000km service.
Jeg har brugt min meget, og hårdt, også i terræn. Og da jeg havde en RRC før Freelanderen, så er jeg faktisk ikke overrasket eller skuffet, over de fejl der har været på bilen. Jeg tror det er gennemsnitligt for en Land Rover der bliver brugt.
Mht. almindeligt brug, så kan jeg kun sige, at det er en genial bil. Jep, i mine øjne den bedste all-round LR der findes - til en pris man kan leve med. (dvs. excl. Disco3 og RR Sport) Man kan crusie afsted med 160km/t og samtidig have en samtale inde i bilen, og høre musikken fra anlægget. Man kan køre væk fra vejen, og ud i terrænet. Her har den selvfølgeligt sine begrænsninger, men deltag på et Land Rover Experience Kursus, så finder du ud af, hvor meget den rent faktisk kan køre off-road. - Du kører faktisk kun fast, hvis du bevidst prøver på noget, som du i forvejen ikke selv tror på...
Jeg har monteret BFG All-Terrain på min, de støjer lidt ekstra, men ikke mere end at man kan leve med det.
Før jeg satte dem på, kunne jeg køre omkring 14-15 km/l, en enkelt gang eller to har jeg faktisk haft den helt oppe på 16 km/l, men det må have været i medvind. Med BFG A/T'erne kører den ca 12 km/l, men den bliver også kørt med en lidt tungere fod nu den ikke er "ny" mere.
Jeg vil klart anbefale en Freelander Td4, jeg er vildt glad for min, til trods for de småting der har været galt med den. Hvis du vil vide noget mere, specifikt, så send mig en mail.
Mvh.
Mikkel