41396:
sv: Hjææælp hvad kan der være galt, min TD5 halter uden kraft.... (07-01-2007 12:15:59) (svar på
41373)
Carsten Pedersen (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 83.88.175.165)
Hej Jørgen,
De forslag Henrik er kommet med, dækker stort set den fejlfinding rækkefølge som skal foretages :-)
Jeg hænger mig lidt i din bemærkning "Ved nærmere eftertanke syntes jeg at brændstofpumpen har hylet lidt mere end normalt på det seneste" - brændstofpumpen giver et lavt tryk til motorens indsprøjtnings dyser ca. 0,5 bar. Selv om pumpen ikke kører eller giver for lidt tryk, vil dyserne selv være i stand til at trække brændstof fra tanken, men ikke i tilstrækkelig mængde. Det vil resultere i manglende trækkraft, og dårlig start. Motorlyden er også forandret, den larmer faktisk mindre end normalt. Hvis pumpen ikke kører kan det være en ide at kontrollere inertikontakten (sidder på bag panelet i motorrummet, sort dims med en gummihætte), kontakten kan være hoppet op eller have dårlig forbindelse. Tryk på toppen af gummihætten og der skulle så være kontakt igen, og pumpen kører hvis pumpen og forbindelser eller er OK.
Der kan også komme hyleri fra pumpen hvis den trækker falsk luft gennem 'O' ringen på brændstof filterhusets returløb rørforbindelse.
Et anden årsag kunne været et problem med EGR systemet, hængende ventil eller blokeret EGR ventil filter.
Held og lykke med projektet
Carsten