tilbage

Land Rover Forum  

Index
41373: Hjææælp hvad kan der være galt, min TD5 halter uden kraft.... (06-01-2007 15:29:12)
Jørgen Egballe #3757, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.89.83.176)
Igår eftermiddag fungerede min 90 TD5 fuldstændigt normalt.

Her til formiddag ville vi køre en tur og undrede os først over at motoren ikke lød helt som den plejede (inden vi kørte). Den "hakkede" ligesom mere end normalt. Da vi startede (første 500-1000m) var det tydeligt at noget ikke var helt ok. Motorgangen var meget ujævn og der var slet ikke noget træk i motoren. Vi holdt ind på en P plads og kiggede lidt under hjelmen (jeg er totalt motor debil og kan kun se efter helt åbenlyse ting som hvis noget hænger og dingler, olie eller andre vædsker ud over det hele etc) men der var ikke umiddelbart noget at se. Så lod vi den få lidt omdrejninger mens vi holdt stille og det virkede som om at den ikke rigtigt ville op i omdrejninger, nærmest som om der var begrænser på. Sømmet i bund og den holdt et fast niveau konstant. Ikke desto mindre lød motorgangen næsten helt normal bagefter og vi sad og kiggede lidt på hinanden og tænkte om den havde været kold eller våd steder den ikke skal være våd. Det lød dog meget bedre så vi fortsatte. ......
De næste 10-15 km var små landeveje hvor vi kørte omkring 50 km/t og det føltes nogenlunde. Motorgangen var rimeligt jævn og da vi ikke rigtigt accellerede var der ikke rigtigt noget at bemærke angående trækkraft. Så kom vi til større landevej og ville op på 80. Det ville Rumle IKKE. Der var simpelthen ikke noget træk i motoren og det var som om den tog det personligt og begyndte pludseligt at skabe sig. Den hakkede og spruttede, nogle gange faldt hastigheden til 40 km/t, det var kun rygvind som fik os over bakkerne og på et tidspunkt kunne jeg sidde og træde speederen 75% op og ned uden nogen som helst reaktion fra bilen.
Hvad kan der være galt? Ved nærmere eftertanke syntes jeg at brændstofpumpen har hylet lidt mere end normalt på det seneste, men frem til i går kørte den helt normalt.

brændstofpumpe?
Filter?
Elektronik?
Turbo?

Andet?

Som sædvaneligt kommer denne ekstraregning usædvaneligt ubelejligt så jeg vil svært gerne høre jeres bud på hvad der kan være galt med de symptomer.

mvh
Jørgen
3757
Index
41375: sv: Hjææælp hvad kan der være galt, min TD5 halter uden kraft.... (06-01-2007 16:51:59) (svar på 41373)
Henrik Grove #6430, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.197.50.39)
Hej
Her er nogle forslag.
1. Check først om materialet inden i intercoolerslangen fra turbo ikke er klappet sammen.
2. Vaccumregulatoren til turboen kan sidde fast.
3. Check om der er olie i motorstyringskablet fra motorens topstykke og til ECU (computern) i rummet under passagersædet. Mærk om der er olie på ledningerne og i det røde og sorte stik ved ECU. Ledninger og stik skal afrenses (nogle bruger bremsevæske til dette).
4. Hvis ikke disse ting er problemet, bør det næste være at koble til en computer, d.v.s du skal forbi forhandleren. Jeg har selv en tester, men der er lidt langt til Nordjylland for dig. Her kan ses om der er fejl på diverse sensorer. Det kan f.eks være en defekt MAF-, MAP-, CKPsensor eller potentiometeret i speederpedalen har fejl.
5. Endelig kan brændstofpumpen i tanken være tilstoppet/dødende og skal renses/skiftes. Dette kræver, at brændstoftanken afmonteres (nu begynder det at koste penge).

Hvis det virker som om der er en begrænser på omdrejningerne kan ECUén være gået i "limp home" tilstand og er begrænset til 2100 omd/min. (gælder for årgang 1999-2001), men igen, det kræver en computer for at finde ud af det.
Hvilken årgang er bilen?
Lad os høre, hvad der videre sker i sagen.
Hilsen
Henrik
Index
41376: sv: sv: Hjææælp hvad kan der være galt, min TD5 halter uden kraft.... (06-01-2007 17:03:03) (svar på 41375)
Hej Henrik,

Mange tak for dit svar. Jeg vil checke hele møllen imorgen når det bliver lyst igen så jeg kan se hvad jeg laver. Der er bare lige det at jeg ikke aner hvor de ting du nævner sidder. Er der et sted på nettet hvor jeg kan se billeder af de nævnte ting? En slags online manual?
Så vidt jeg errindrer er der ikke den detaljeringsgrad i manualen. Det skal jeg lige ud og kontrollere.
Jeg har desværre ikke en af de "store manualer". Endnu....
Jeg tror godt at jeg kan finde ud af at checke ECU ledningerne ud fra din beskrivelse, men resten ved jeg ikke hvordan ser ud.

Hvis jeg snupper et billede af motoren og lægger her kan du så udpege dem for mig ud fra billedet?

PS: det er en 2002 90 TD5 County.

mvh
Jørgen
3757

Index
41377: sv: sv: sv: Hjææælp hvad kan der være galt, min TD5 halter uden kraft.... (06-01-2007 17:40:31) (svar på 41376)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.88.113.96)
Intercooleren ( den køler luften fra turboen og ind til indsugningen, den er placeret foran vandkøleren)
den skal skylles igennem med jævne mellenrum for ikke at blive flydt med oliesnask, ordens typisk iforb. motorservice, check servicebogen.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
41381: sv: sv: sv: sv: Hjææælp hvad kan der være galt, min TD5 halter uden kraft.... (06-01-2007 19:37:31) (svar på 41377)
Stian Eide #7696, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.48.125.95)
Hej Online manual kan købes på http://www.workshopmanuals.co.uk/

Har lige købt en der til min discovery II, kostet 110dkr, du betaler online, derefter får du en mail, med et link og så kan du downloade manualen, min var ca 500mb, et supert verktøj at have for hånden.

Hilsen Stian
Index
41396: sv: Hjææælp hvad kan der være galt, min TD5 halter uden kraft.... (07-01-2007 12:15:59) (svar på 41373)
Carsten Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.175.165)
Hej Jørgen,

De forslag Henrik er kommet med, dækker stort set den fejlfinding rækkefølge som skal foretages :-)

Jeg hænger mig lidt i din bemærkning "Ved nærmere eftertanke syntes jeg at brændstofpumpen har hylet lidt mere end normalt på det seneste" - brændstofpumpen giver et lavt tryk til motorens indsprøjtnings dyser ca. 0,5 bar. Selv om pumpen ikke kører eller giver for lidt tryk, vil dyserne selv være i stand til at trække brændstof fra tanken, men ikke i tilstrækkelig mængde. Det vil resultere i manglende trækkraft, og dårlig start. Motorlyden er også forandret, den larmer faktisk mindre end normalt. Hvis pumpen ikke kører kan det være en ide at kontrollere inertikontakten (sidder på bag panelet i motorrummet, sort dims med en gummihætte), kontakten kan være hoppet op eller have dårlig forbindelse. Tryk på toppen af gummihætten og der skulle så være kontakt igen, og pumpen kører hvis pumpen og forbindelser eller er OK.
Der kan også komme hyleri fra pumpen hvis den trækker falsk luft gennem 'O' ringen på brændstof filterhusets returløb rørforbindelse.

Et anden årsag kunne været et problem med EGR systemet, hængende ventil eller blokeret EGR ventil filter.

Held og lykke med projektet

Carsten
Index
41405: sv: sv: Hjææælp hvad kan der være galt, min TD5 halter uden kraft.... (07-01-2007 17:22:56) (svar på 41396)
Hej Jørgen
Et foto af motoren kan evt. hjælpe, men bedst er det hvis du har en værkstedsbog.
Tjek forøvrigt om brændstoffilteret er skiftet i.h.t. forskriftsmæssigt.
Til Carsten Pedersen: Brændstofpumpen i tanken sender diesel frem med 4 bar til dyserne som så banker trykket op på 1750 bar.
Hilsen Henrik
Index
41413: sv: sv: sv: Hjææælp hvad kan der være galt, min TD5 halter uden kraft.... (07-01-2007 19:37:36) (svar på 41405)
Pumpen er en to trins pumpe som leverer 0,75 bar til filteret, det rensede brændstof sendes derefter retur til pumpens højtryksdel, pumpen sender brændstoffet gennem fiterhovedet og gennem trykregulatoren på topstykket, returløbet fra dysegalleriet reguleres til 4 BAR af trykregulatoren (der holdes et konstant tryk på 4 bar på dyserne), før overskudsbrændstoffet sendes retur gennen filterhovedet igen og derefer til påumpen/tanken.
Dysetrykket er sådan set ret uinteressesant, men dyserne regulerede trykket til 1500 BAR på modeller før Euro 3 normen og 1750 BAR på modeller som overholder Euro 3 forureningsnormen - der er ret umuligt at kontrollere dette tryk uden en prøvebænk.
De 0,5 BAR var en ren tastefejl, det tryk blev konstateret på returløbet i forbindelse med en fejlfinding, jeg lavede på en vogn.

Hilsen Carsten
Index
41415: sv: sv: sv: sv: Hjææælp hvad kan der være galt, min TD5 halter uden kraft.... (07-01-2007 20:24:51) (svar på 41413)
Hej Carsten
Det du mener er, at højtryksdelen af brændstopumpen kan være defekt?
Kan man ikke teste om der er 4 bar ved at tilslutte et manometer til trykregulatoren (hvis man har de rigtige passtykker)?
Henrik
Index
41423: sv: sv: sv: sv: sv: Hjææælp hvad kan der være galt, min TD5 halter uden kraft.... (07-01-2007 23:14:19) (svar på 41415)
Hej Henrik,

Man kan godt teste højtryksdelen af brændstofpumpen, et "T" stykke mellem slange stykket til topstykket og et alm. trykmanometer til et EFT system vil klare sagen. Jeg havde bølv med at finde de rigtige forskruninger, men det kan gøres.

Carsten
Index
41441: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjææælp hvad kan der være galt, min TD5 halter uden kraft.... (08-01-2007 12:56:57) (svar på 41423)
Stian Eide #7696, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 80.198.15.106)
Hej

I min værkstedsmanual er det beskrevet hvordan man tester trykket,kan mailes hvis det er ønskeligt,

Har lige fået skiftet trykregulator 2 gange på min td5 indenfor 1 måned.

/Stian
Index
41458: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjææælp hvad kan der være galt, min TD5 halter uden kraft.... (08-01-2007 21:50:24) (svar på 41441)
Jørgen Egballe (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.89.83.176)
Hej Allesammen,

Mange tak for jeres hjælpsomme mails. Lige nu er Rumle, efter en målrettet indsats af hr. Murphy, på stand-by da begge unger har lagt sig syge og min kone knækkede den eneste nøgle til hendes bil.
Dr. Berthelsen er blevet konsulteret angående patientens symptomer og snarligt lægebesøg er på tapetet. Jeg har checket de mest åbenlyse ting I har nævnt I forbindelse med at jeg kørte til arbejde (det er jo ikke så nemt at slå sådan en ihjel så Rumle triller mig stadig på arbejde i mangel på alternativer). Desværre er en del af jeres forslag simpelthen uden for hvad jeg har forstand på og jeg har ikke rigtigt haft mulighed for at sætte mig ind i det af de ovenstående årsager.
Det bliver nok et "outside job" :-) da afhængigheden af Rumle er for stor.

mvh
Jørgen

PS: Hvid røg ud af skorstenen. Den hyler ikke længere fra pumpen. Den opfører sig lige så PMS agtigt idag som igår.
Index
41788: Hjemme igen. (18-01-2007 17:03:05) (svar på 41458)
Så er Rumle hjemme igen efter et kortere kurophold hos Berthelsen. Brændstofpumpen var død og er blevet skiftet.

Mange tak for jeres hjælp, hvis ikke min kones bil var ude af drift samtidigt kan det være vi havde forfulgt sagen lidt mere selv før vi kastede håndklædet, men vores hverdag hænger overhovedet ikke sammen uden bil så det skulle gå stærkt.

mrh
Jørgen
3757